03.11.2011, 00:30
Uuring: alkoholireklaami keeld toimib koos hinna tõusuga
Alkoholitootjate eneseregulatsioon ei ole aidanud alkoholist tingitud kahjusid ära hoida.
FOTO:
Millised alkoholipoliitikad töötavad ja millised mitte? Selle küsimuse ees istuvad jälle meie riigikogulased, kui laual on lahti uus reklaamiseaduse eelnõu. Kas reklaamil on üldse mingit mõju? Või alkoholi hinnal? Kas müügiaegade piirangust on ikka tolku? Vastuste otsimisel tasuks ehk vaadata, mida on selle kõige kohta öelda teadusel. Maailma üks juhtiv teadusajakiri The Lancet (nr 373, juuni 2009) avaldas paari aasta eest terve artiklite seeria suure uurimisrühma töö tulemusest, mille eesmärk oli välja selgitada kõige paremini töötavad viisid, kuidas avaliku poliitikaga saab vähendada alkoholist tingitud kahjusid. Analüüs näitas, et tõhusalt aitavad alkoholiga seotud kahjusid vähendada poliitikad, mis reguleerivad keskkonda, kus alkoholi turustatakse, eriti selle hinda ja kättesaadavust. Samuti olid edukad rahvale kohustuslikuks täitmiseks tehtud seadused purjus peaga juhtumise vähendamiseks ja individuaalselt suunatud sekkumised juba riskikäitumisega joojate puhul. Aga samal ajal selgus, et koolitöö raames antav haridus ei aita tegelikkuses alkoholiga seotud kahjusid vähendada, kuigi rahvale suunatud üldised teavituskampaaniad mängivad rolli nii palju, et aitavad siiski levitada infot ja koondavad tähelepanu. Lõppkokkuvõttes selgus analüüsist, et kõige kuluefektiivsem viis kahjusid vähendada on nende kolme meetodi koos kasutamine: alkoholi kalliks ajamine, alkoholi kättesaadavuse vähendamine ja alkoholi reklaami keelamine.