Ma kindlasti tunnen endal lasuvat vastutust ja see on ka üks lahkumise põhjus. Vastutust selle eest, et kõik saaks paremaks. Mul on kurb meel, et selline olukord sai üldse kujuneda. Loomulikult oleksin võinud alati annetajatelt küsida, et kas annetate enda raha, aga ma lihtsalt ei osanud seda tollel ajal küsida. Samas juhin tähelepanu, et minu osalusel tekkis 2011. aasta aprillis erakonnaseadusesse muudatus, et annetada saab ainult oma vara arvelt.

••Põhjendasite oma avalduses pikalt tagasiastumise põhjuseid. Üks põhjus on, et te ei saanud justiitsministrina prokuratuurireformi teha.

Laiemalt jah. Ma näen, et on vaja teha mingid muudatused kogu selles pooles, mis puudutab kriminaalmenetlust: mis puudutab inimeste põhiõiguste kaitset erinevates repressiivmenetlustes, kus inimene on riigi vastu, riik on suur ja tugev ning inimene on üksi. Kui minu isik ja minu isiku vastased rünnakud saavad takistuseks nende muudatuste tegemisel, siis siit tulenebki minu väga sügavalt isiklik otsus tagasi astuda. Sest ma soovin, et need muudatused saaksid tehtud. Kuna ma olen need käima pannud, saan [nüüd] kõrvale astuda.

••Kas teie lahkumine pole siiski seotud ka Reformierakonna langustrendi näitavate küsitlustega? Et te otsustasite erakonna päästa?

Kui minu lahkumine aitab Reformierakonda, siis on see ainult hea. Mis puudutab trende, siis ma küll ei arva, et sellise totaalse rünnaku all kellegi populaarsusreiting tõuseks. See tõusis hetkel, kui süüdistused tekkisid, ja me rääkisime avalikkusega, selgitasime, mis on. Aga langes pärast seda, kui kriminaalmenetluse lõpetamise määrus avaldati ning seal olid anonüümsed väljavõtted, mille vastu pole mul ja ühelgi tavalisel inimesel võimalik end kaitsta. Ja see ongi see, mida on praegu ära kasutatud.

••Aga ennustame: kas reiting teie lahkumise peale tõuseb?

Arvan, et see võib ka langeda. Aga ma olen olnud Reformierakonnas aegadel, kus reiting oli kaheksa protsenti, ja olen olnud aegadel, kus see on olnud üle 40. Olen olnud ka muudel aegadel ja see pole väga tähtis, sest ega me tõenäoliselt ei mäleta, milline oli Reformierakonna reiting 2008. aastal mingil kuul, vaid meid tegelikult ju huvitab see, mida tookord tegime. See on see, millele ajaloos tagasi vaatad. Reiting on mingi ajutine näitaja, mis tavaliselt peegeldab sulle juba selle ilmumise hetkel minevikku.

••Ometi, kas teie tagasiastumine võib tipneda ka peaminister Ansipi tagasiastumisega peaministri ja Reformierakonna esimehe kohalt?

Sellist infot mul küll pole.

••Peate te seda võimatuks?

Ma ei pea seda küll tõenäoliseks. Aga ma ei saa välistada, et Päevalehes on informeeritumad analüütikud kui mina. Aga kindlasti vajab Eesti viimase asjana valitsuskriisi.

••Olete öelnud, et teid on laimatud ja Silver Meikar on valetanud. Kas siis, kui ministriametist lahti saate, pöördute prokuratuuri või Meikari vastu millegi algatamiseks?

Olen seda kaalunud selle protsessi algusest peale. Aga tegemist oli kriminaalmenetlusega, kus needsamad õiguskaitseorganid olid ülesandega selgitada tõde. No kujutage nüüd ette: erakonnast viidi sisuliselt ära kogu kirjavahetus, meiliserver, asjasse puutuvad lepingud, materjalid, vaadati erakonna kontor läbi, tehti kõiki toiminguid. Ütlusi andis üle 60 inimese. Isikute kontoväljavõtted võeti lahti ja rikuti [pangasaladust] vähemalt 82 tunnistajal.

••Kas näete millalgi võimalust ministriametisse tagasi tulla?

Praegu ma sellega ei tegele. Ei kaalu ka.

••Nii et riigikokku?

Jah.

••Kas Reformierakonnas käib kodusõda? Teie olete kõrvaldatud, keskkonnaministrit Keit Pentus-Rosimannust võib oodata sama saatus. Mõlemad olite kaks tugevat kandidaati erakonna esimehe ja seega ka tulevase peaministri kohale.

Mina seda nii pole vaadanud. Erakond on ikkagi üsna üksmeelne ja ma küll ei näe erakonnas muid muudatusi kui üksteist toetavad ja ühtehoidvad. Arutelud on meil alati olnud tugevad, emotsionaalsed ja ma ei imesta, kui need aeg-ajalt avalikkuse ette tulevad.KommentaarReinsalu ei näe vajadust Eesti õiguskaitseasutusi rünnata

Eesti Päevaleht soovis teha intervjuud ka IRL-i esimehe, kaitseministri Urmas Reinsaluga, kes aga nõustus vaid kirjalikke küsimusi vastu võtma. EPL esitas talle ligi 20 põhjendatud küsimust, mille hulgas olid järgnevad.

Kas, kui kaua ja kuidas on kriis mõjutanud valitsuse tööd?

Michaliga seotud kriisi tekkimisel keeldusite andmast hinnangut ja oma nägemust, mida Reformierakond ja Michal tegema peaksid. Ütlesite, et valitsusrahu on tähtsam. Mida arvate nüüd?

MKM-i haldusalas on probleem probleemi otsa: EAS, elektrihind, elektrijaamad, Estonian Air, Tallinna Sadam, maanteeamet. Kas IRL ei näe siin kohta poliitilise vastutuse võtmiseks?

Kas teie hinnangul piisab vaid Michali tagasiastumisest, et valitsuse usaldusväärsus taastada?

Mida arvate Michali avaldusest, et tema tagasiastumine on tingitud prokuratuuri tegevusest, mitte tema enda vigadest?

Skandaali on sattunud ka keskkonnaminister Keit Pentus-Rosimannus. Kas tema sobib ministri ametisse, olles aidanud kaasa oma sugulase pankrotistunud firmast varade välja kandmisse?

Mida peaks valitsus tegema olukorras, kus valitsuse ja koalitsiooni toetus langeb jätkuvalt?

Reinsalu pidas vajalikuks vastata vaid üldise kommentaariga:

„Kõige tähtsam on, et Eestil oleks töövõimeline valitsus. Minu hinnangul on sellel valitsusel töövõime olemas. Ma mõistan Kristen Michali tänast otsust. Valitsuses tehakse meeskonnatööd ja ühe ministri tagasiastumine ei tähenda valitsusremonti. Koalitsioonis määrab iga erakond oma esindajad valitsuses ise, mingit survet ühe või teise ministri osas keegi IRL-ile avaldanud ei ole. Ma ei ole presidendi ja peaministri vestluste juures olnud, seetõttu ei ole mul võimalik kommenteerida nendevaheliste vestluste sisu. Minu selge seisukoht on, et Eesti õigusriik toimib ja ma ei näe vajadust Eesti õiguskaitseasutusi rünnata.”