Juhtkiri: Bussinduse must lammas

Päriselt muidugi ei taha terve mõistusega inimene purjus juhi roolitud bussis sõita. Purjus bussijuhte on Eestis nähtud rohkemgi kui selle nädala teisipäeval Tallinna–Saue liini sõitnud ATKO Gruppi kuuluvas Harjumaa Liinide bussis. Aga reisijate nähes roolis alkoholi tarbimine on siiski uus tase. Peale selle inetu ja sõitjate elu ohtu pannud loo on ATKO Gruppi kuuluvad bussiettevõtted viimastel aastatel silma paistnud muudegi „saavutustega”, millest suurim oli jaanuaris Sauel tankla kõrval peaaegu maani maha põlenud buss. ATKO on tugev kandidaat Eesti bussinduse musta lamba tiitlile.
Osa ATKO-t räsivate probleemide juured on ettevõttest väljaspool. Esiteks on vähempakkumised, millega maakonnaliinidele vedajaid valitakse, kahe teraga relv. Ühest küljest hoiab see riigi raha kokku, kui bussifirmad püüavad riigihankel üksteist hinnaga üle trumbata. Teisalt aga ajendab see bussifirmasid kokku hoidma ka sealt, kus teenuse kvaliteedi ja sõitjate ohutuse seisukohast kokku hoidma ei peaks.
Kui firma maksab bussijuhtidele konkurentidest madalamat palka, siis küllap satub sinna tööle ka bussijuhte, kes iga päev kaine peaga tööle tulla ei suuda. Igal juhul on ettevõtte ülesanne vältida ebakainete juhtide sõitma pääsemist. ATKO Grupi juhatuse liige Margo Tomingas on öelnud, et ettevõte kavatseb paigaldada osale bussidele alkolukud, et vältida purjus juhtide pääsemist väljastpoolt Tallinna alustavate liinide rooli. Hea seegi. Loodame, et kavatsus saab kiiresti tegelikkuseks.
ATKO bussidele on ette heidetud ka kehva tehnilist seisukorda. Siin on lootust paranemisele tänu Eesti riigi CO2 kvootide eest ostetud bussidele, mille Harjumaa Liinid saab sel kevadel enda käsutusse kui Harjumaa ida- ja läänesuuna liinide teenindaja. Uued bussid on veel üks põhjus, miks ATKO-s toimuvale tähelepanu pöörata – sõitjate huvides on, et firma, mis neid kasutama hakkab, suudaks neid võimalikult kaua heas korras hoida.
Mõneti kummaline on ATKO Grupi suuromaniku, Tallinna abilinnapea Arvo Sarapuu reaktsioon tema bussiettevõtetes toimuvale. Ta ei ole soovinud viimasel ajal esinenud probleeme kommenteerida, öeldes, et pole firma igapäevaste muredega kursis ja tal poleks selleks aegagi. Väljastpoolt vaadates tundub küll, et tema firma bussidega on olnud piisavalt palju hädasid, väärimaks ka omaniku murelikku tähelepanu.