Viisitamm: musta raha liigutati fiktiivsete reklaamitšekkidega
Mart Viisitamme sõnul võis nelja aastaga tulla Keskerakonda teadmata päritolu sularaha kuni kümme miljonit krooni.
Selleks, et erakondade rahastamisskeemid puust ja punaseks selgeks teha, toob Viisitamm lihtsa näite. Oletame, et on valimiste aasta. Oma kampaaniakulude katteks vajaliku raha leidmiseks kutsub erakonna juhtivliige – tavaliselt esimees, peasekretär või finantsjuht – mõjuka ärimehe lõunasöögile ja pakub talle partei toetamiseks kolme varianti. Esimene neist on legaalne ja täiesti läbipaistev annetus, mis kajastub ka ametlikes majandusaruannetes. Ärimees aga kardab, et sellega poogitakse talle külge ühe erakonna suurtoetaja silt. Teine võimalus on anda panus sularahas, mille poliitik hiljem erakonnakaaslaste vahel väiksemateks annetusteks ära jaotab. Just selles nähakse praegu Kadri Simsoni süüd. Ja on ka kolmas variant: poliitik libistab üle kohvikulaua erakonna kampaaniaarved, mille ärimees lubab isiklikult kinni maksta.
„Aga see on vaid asja üks pool – üks skeem, millest tehti nüüd suur uudis,” räägib Viisitamm. „Mahuliselt liiguvad kordades suuremad rahad hoopis nii, et mingi ettevõte – näiteks reklaamifirma – esitab erakonnale arveid fiktiivsete teenuste kohta.” Kuhu see raha firmast edasi suunatakse, on aga pea võimatu välja selgitada.