Tallinna linnas on valimiskomisjonides parteilastest enim keskerakondlasi
Tallinna jaoskonnakomisjonides on Keskerakond teistest kaks korda suuremalt esindatud. Mõnes kuni kaheksaliikmelises jaoskonnas on keskerakondlasi kaks või isegi kolm. Lisaks on valimiskomisjonides hulgaliselt linnaametnikke, kellest osa kuulub ka mõnda erakonda.
Kas olete mõelnud, kelle käsutuses on poliitikute ihaldusväärseim vara – hääled – siis, kui olete sedeli kasti lasknud, aga tulemused pole veel teada? Õige vastus on jaoskonnakomisjon. Nendel kuni üheksal inimesel on lühikest aega käsutada väga väärtuslik info, mis muudab ülimalt oluliseks, kes nendes komisjonides istuvad.
Eesti Päevaleht võttis ette suure töö ja vaatas eraldi üle kõik Tallinna 97 valimisjaoskonna komisjonide 675 põhiliiget: kes neist mis erakonda kuulub ja kui palju on komisjonides Tallinna linnavalitsuse töötajaid? Tulemus: komisjonides, kus võiks valitseda erakondlik tasakaal, on hoopis keskerakondlaste ülekaal.
Ei jagu inimesi
Paar näidet. Haabersti linnaosas on seitse jaoskonnakomisjoni. Neis on kokku kolm IRL-i
liiget ja neli Reformierakonna liiget, keskerakondlasi on samal ajal üheksa, mis tähendab, et mõnes komisjonis on mitu Keskerakonda kuuluvat liiget. Lasnamäe 23 jaoskonnas on keskerakondlasi kokku 19, IRL-i ja Reformierakonna esindajaid aga taas neli. Põhja-Tallinna 13 jaoskonnakomisjonis istub kolm IRL-i, kolm Reformierakonna ja kolm SDE liiget ning 14 Keskerakonna liiget.
Iseenesest ei tähenda komisjoni liikmete erakondlik kuuluvus sugugi seda, et komisjon teeks oma tööd halvasti. Paberil vaadates aga äratavad tähelepanu koosseisud, kus maksimaalselt üheksaliikmelises komisjonis on kolm Keskerakonna liiget. Üks selline jaoskond asub näiteks Pirital, teine Põhja-Tallinnas. Hulgaliselt on jaoskondi, kus kaks komisjoni liiget on ühest erakonnast.
Seaduse järgi saab iga erakond igasse jaoskonnakomisjoni nimetada ühe esindaja. Keskerakond esitas 97 kandidaati ja kasutas sellega ainsa parteina maksimaalselt ära võimaluse oma kandidaate pakkuda. Teised erakonnad olid oluliselt loiumad, IRL esitas kandidaadi 43, Reformierakond 40 ja SDE 36 komisjoni.
Teise poole komisjonist paneb Tallinnas kokku linnasekretär Toomas Sepp, kellele linnaosavalitsused esitavad oma kandidaadid. Komisjonide esimeesteks on vaja kogemusega isikuid, seega on mõnigi neist valimistest valimistesse sama. Nemad omakorda eelistavad tuttavat meeskonda. Linnaosast saadud nimekirjad viib linnasekretär kinnitamiseks linnavolikokku.
Linnaosadest tulnud ettepanekud lisavad komisjonidesse suure hulga Tallinna linnaametnikke. Näiteks Põhja-Tallinna jaoskondadesse kuulub kokku 37 selle linnaosa ametnikku. Kui arvestada, et Tallinna kodulehe järgi töötab Põhja-Tallinnas 90 ametnikku, osaleb neist üle 40% mõne jaoskonna töös.
Seejuures pole ametniku erakondlik kuuluvus sugugi takistuseks, kui komisjonis on mõni parteikaaslane juba ees. Äriregistri järgi kuulub mõnda erakonda komisjonide töös osalevast umbkaudu 160 ametnikust 25. Komisjonide ülejäänud liikmed on n-ö tavainimesed, kes soovivad komisjonis kaasa lüüa ja on selleks soovi avaldanud. Nendegi hulgas võib olla mõne erakonna liikmeid.
Toomas Sepp ei tee saladust, et nii erakonnad kui ka linnaosad pakuvad ise välja, mis jaoskonnas mingi inimene võiks töötada. Seega saavad erakonnad ja linnaosad kerge vaevaga sättida, kes täpselt kuskil komisjonis on. „Komisjoni liikmeks saades peab inimene selleks ajaks unustama oma ameti ja töökoha ning täitma jaoskonnakomisjoni esimehe korraldusi,” rõhutas Sepp.
Kuigi enamik komisjonide 675 liikmest ametlikult erakondadesse ei kuulu, domineerib nende hulgas, kes kuuluvad, jõuliselt Keskerakond. Küsimusele, miks Tallinna opositsioonierakonnad ise rohkem kandidaate ei esita, vastavad IRL-i ja Reformierakonna pressiesindajad kui ühest suust, et erakonna liikmed keskenduvad volikokku kandideerimisele. Kandidaadid aga komisjoni kuuluda ei saa. See-eest lubavad mõlemad parteid saata jaoskondadesse rohkelt vaatlejaid.
Erakondadel lihtsalt ei ole inimesi, keda komisjonidesse panna. Kuigi tööandja peab komisjoni töös osaleva isiku töölt ära lubama, ei ole kindlasti just palju tööandjaid, kes sooviksid umbes nädalaks ühest või ehk mitmestki töötajast ilma jääda.
Endi käest lastud võimalus
Samuti ei ole kompensatsioon jaoskonnakomisjoni töö eest ülemäära suur. Arvestus käib tunnitasu alusel, kuid umbkaudu võivad komisjoni liikmed arvestada, et teenivad valimiste aja eest paarsada eurot.
Sotside nimekirjas kandideeriva demokraatide ühenduse juhi Rainer Vakra sõnul on sotside 36 kandidaati komisjonides edasiminek. „Aus inimene eeldab siiski, et kõik on korras ja keegi ei püüa valimistel sahkerdada. Kui Keskerakond niimoodi komisjone täidab, ju siis neil on hirm, et midagi rikutakse,” ütles Vakra.
Keskerakonda kuuluv linnavolikogu esimees Toomas Vitsut nentis, et olukord, kus teistest parteidest on vähem komisjonide liikmeid, on olnud nende erakondade vaba valik. „Varasematel valimistel on ka teised esitanud rohkelt oma esindajaid, seekord kasutas võimalust täielikult ainult Keskerakond. Kedagi pole tõrjutud ega takistatud,” sõnas ta. Seda, et mõnes jaoskonnas on keskerakondlasi rohkem, ta probleemiks ei pea. „Kindlasti leiab jaoskondi, kus on mõnda teise erakonda kuulujaid rohkem,” ütles Vitsut.
Selles on Vitsutil õigus, Eesti Päevaleht leidis kümmekond jaoskonda, kus see on nii. Samal ajal pole ühtegi linnaosa, mille jaoskondades kokku oleks mõne teise erakonna esindatus Keskerakonna omast suurem.
Linnavolikogus, kus hääletusega komisjonide koosseisud kinnitati, ei hääletanud teised erakonnad nimekirjade vastu. Hääletusel kohal olnud 70 linnavolinikust 54 olid liikmete kinnitamise poolt, vastu ei olnud keegi, 16 kohal olnut ei hääletanud üldse.
Hea valimistava valvur Toomas Mattson ei näe samuti probleemi, kui mõne erakonna nimetatud komisjoniliikme kõrvale on linnasekretär komisjoni nimetanud inimese, kes on samuti juhtumisi mõnes erakonnas. „Komplekteerimise põhimõtted tagavad minu hinnangul, et komisjonide liikmed täidavad oma kohustusi ausalt ja erapooletult.”
Vabariigi valimiskomisjon ei anna sellele, et Tallinna jaoskonnakomisjonides on Keskerakond teistest erakondadest rohkem esindatud, mingit hinnangut. „Komisjoni koosseisu kinnitamine on volikogu ainupädevuses. Seaduse mõte on tagada kandideerivate erakondade esindatus jaoskonnakomisjonis,” teatati VVK-st.
Mõnda Tallinna jaoskonnakomisjoni on võimalik vaatlejaks minna sisuliselt igaühel. Selleks tuleb esitada Tallinna linna valimiskomisjonile taotlus, mille vorm on linna kodulehel. Taotluse võib esitada ka valimispäeval. Seejärel saab inimene vaatlejatunnistuse ja võib sisse marssida mis tahes jaoskonda. Seal tuleb end vaatlejana esitleda ja esitada vaatlejatunnistus.
Seejärel saab jälgida kõiki valimistoiminguid, ka hääletamise käiku ja valimistulemuste kindlakstegemist, vaatleja võib üles kirjutada hääletamiskasti turvaplommide numbrid. Vaatleja ei tohi segada valimiskomisjoni tööd.