Kuidas vähendada pangatasusid ja ohjeldada pankade ülikasumit?
Kümme erakonda pakuvad Eesti Päevalehe palvel konkreetseid ja pädevaid lahendusi Eesti ühiskonna põletavatele küsimustele. Neid hindab karm žürii. Kes tuleb võitjaks, kes langeb lõppu?
Avaldame vastused läbi järgmiste lehenumbrite. Punktisüsteem toimib Eurovisioni stiilis: iga küsimuse puhul sai halvim vastus hindeks 1, järgmine 2, siis 3, 4, 5, 6, 7, 8 ja 10 ning parima vastuse andnud erakond 12 punkti.
Reformierakond
12 punkti
Pankade kasumlikkus sõltub juhtimise efektiivsusest ja turul valitsevast konkurentsist. Mida tugevam on konkurents, seda madalamad on pangatasud ja kasumid. Kasumis pangad on siiski paremad kui kahjumis pangad. See võimaldab investeerida ja kergemini laenu pakkuda. Paljud riigid on kehvalt juhitud pankade päästmiseks pidanud kasutama maksumaksja raha, mida Eestis pole õnneks juhtunud.
Finantsturule on vaja lisada pakkumisi, praegu domineerivad turul pangad oma toodetega. Selleks on vaja arendada võlakirjaturgu ja väärtpaberiturgu, et oleks rohkem võimalusi kapitaliinvesteeringuteks ja võlakirjainvesteeringuteks. Ka väärtpaberituru alternatiivbörs on olematu. Laenuturulgi domineerivad pangad oma toodetega ja võtavad turult suurema osa kasumist – mitte ainult laenumarginaalidena, aga ka lepingutasude, lepingu muutmise tasude ja intressidena.
Keskerakond
7 punkti
Keskerakond kehtestab Eestis tegutsevate pankade teenustasudele ülempiirid, et need poleks kõrgemad kui sama panga teenused teistes riikides. Loome tingimused ühistuliste pankade tekkeks, et suurendada konkurentsi panganduses. Peame vajalikuks kommertspankade kasum maksustada. Keskerakonna siht on kehtestada Eestis klassikaline ettevõtte tulumaks 12%-lise maksumääraga, mis aitab ennekõike ohjeldada sedasama pankade ülikasumit, mis täna Eestist lihtlabaselt välja viiakse.
10 punkti
Kui kasum teenitakse turukonkurentsis, siis ei ole seda vaja ohjeldada. Küll on oluline, et kasumilt ka maksu tasutakse, et seda saaks avalikes huvides kasutada. Näeme suurematele firmadele ette ettevõtte jaotatava kasumi avansilise maksustamise. See tagab, et ka Eestis tegutsevatel pankadel tekib kasumilt regulaarne maksukohustus, mis motiveerib seda siin jaotama. Täpsemalt, alates kolmandast kasumlikust aastast ja 30 000 eurot ületava omakapitali puhul maksustatakse ettevõtte iga-aastane kasum 7% maksumääraga juhul, kui viimasel kolmel aastal makstud tulumaks on väiksem kui 7%. Varem makstud tulumaksu saab tasutavast maksust maha arvata kasumi jaotamisel. Uutele ja väikestele ettevõtetele säilib praegune süsteem. Pangateenuste hinnad peaksid konkurentsi tingimustes ise optimaalseks kujunema. Kui konkurents ei toimi, siis peab riik seda reguleerima. Ka võtame täiendava tähelepanu alla ema- ja tütarettevõtete vahelised tehingud ja hõlbustame kontrolli nende üle, et vältida kasumi väljaviimist.
8 punkti
Eesti pangandussektoris tuleb suurendada konkurentsi, selleks peavad jõupingutusi tegema tarbijakaitseamet, finantsinspektsioon ja konkurentsiamet.
4 punkti
Loome riikliku kommertspanga, mille eesmärk on mõistliku hinnaga raha pakkumine ja säästude hoidmine. Selle kaudu haldame ka riigieelarve raha. Võtame vastu seadused, et välismaised kommertspangad ei saaks enam kasumit oma kõikvõimalike tütar-, poeg- ja tädifirmade kaudu maksuvabalt välja veeretada.
Eesti Vabaerakond
5 punkti
Kui kogu rehkendust ei jõua, siis tehkem pool. Loome eeldused ühistupankade tekkeks, seame piirid skeemidele, millega kasum välja viiakse.
6 punkti
Pole teist teed kui 2016. aastaks üle-eestilise ühistupanga loomine ja pankadele vähemalt 12% ettevõtte tulumaksu maksmise kohustuse seadmine.
1 punkt
Küsimustikule vastamine oleks poliitilisele repressioonile allumine ja me ei osale sellistes asjades.
1. Tuletame meelde, et eelmistel valimistel said kompassi poolt kõige rohkem hääli kristlikud demokraadid, tegelikkuses said aga 0,5%. 2. Teie meetodis esinev „spetsialistide” hinnanguga ristamine tähendab tegelikkuses meelevaldset ülbitsemist. 3. Tuletame meelde, et teie „spetsialistide” sisuline nimi on poliitiline prostituut.
3 punkti
See on siin rivis asjakohane küsimus, millele on ka võimalik lahendus leida, kui vaid riigikogu ja valitsus soovivad – selleks tuleb muuta seadusi.
2 punkti
Sõjaeelses EW-s polnud probleem anda välja liigkasuvõtmise vastane seadus, mis kriminaliseeris üle 10% kasumi nii panganduses kui ka kaubanduses. Analoogilised seadused kehtivad mitmes riigis tänapäevalgi. Meil on keeleseadus narruseni detailiseeritud, aga rahanduse reguleerimiseks kardetakse samme astuda. Rohkem julgust, härrased!
KOMMENTAARID
Tanel Kerikmäe
Reformierakond jutlustab oma vaba turu ideoloogiat, kuigi jah, neil on ka tuline õigus. Keskerakonna joonetõmbamise poliitika muutuks ilmselgelt reaalses finantsmaailmas läbi seina jooksmiseks, nii nagu seda oleks ka EKRE plaan. Ja see sein ei oleks klaasist. Sotside visioon on tasakaalukaim ja realistlik, IRL on väga riigikeskne, ilmselt tuleks „plats puhtaks” kaadripoliitikat oodata? Ühistupanga idee on populaarne, aga RÜE ja Vasakpartei ei viitsi ka selle unelmaga mängida, viimane soovitab härradel monokliga sõjaeelsesse aega piiluda.
Aavo Kokk
Küsimusele endale annan null punkti. Pankades pole ma ülikasumit täheldanud.
Külli-Riin Tigasson
Pankade kasum, millelt Eesti riigieelarvesse jõudev tulumaks on üliväike, on seotud Eesti ettevõtte tulumaksusüsteemiga. Maksusüsteemi muutmisest räägivad siinkohal SDE, rohelised ja Keskerakond.
Krister Paris
Siin on võimalus särada neil, kes matemaatikas ja finantsides tugevad. Kes mõistavad, kuidas toimib turumajandus ja mida üldse saab riik mõistlikku ette võtta. Kuna korras rahandus on olnud Eesti mantra praktiliselt kogu iseseisvuse aja, pole ime, et argumentatsioonis nopivad punktivõidu suurparteid. Mitmel pool välja käidud lootus ühistupangale on hullem kui Eesti McDonald’s – küllap rasvasem ja ebatõhusam.