Tänavu peaks lennundussektori puhaskasum kasvama 33 miljardile dollarile. Alles juunis prognoosis IATA tänavuse aasta kasumiks 29,3 miljardit dollarit. Ka see aasta tõotab tulla rekordkasumiga. Mullu teenisid üle maailma lennukompaniid vaid 17,4 miljardi dollarilise kasumi.

Kasumikasvu veavad Põhja-Ameerika lennukompaniid, mis annavad nii tänavu kui ka tuleval aastal ligi poole sektori kogukasumist. Tuleval aastal on kasumimarginaal umbes 5,1% ehk iga käibedollari kohta teenitakse 5,1 senti kasumit. Üle aastate esmakordselt ületab sektori kapitalitootlus laenu võtmise kulusid.

„Aastate pikkuse kapitali hävitamise järel oleme toomas minimaalset investorite poolt nõutud kasumlikkust,“ ütles IATA juhatuse esimees Tony Tyler. „See on hea uudis.“

Leidub on ka ohumärke. Enamus lennukompaniisid on juba saanud maksimumi tuleva aasta nafta hinna langusest, intressimäärad hakkavad tõenäoliselt tõusma ning sektoris on tüüpiliselt 8-9 aastased kasumlikkuse tsüklid.

USAs on lennunduses toimunud AMR ja US Airways Groupi liitumine, majandus on tugev ning tõusev dollar tõstab Põhja-Ameerika kasumeid. Põhja-Ameerika lennukompaniid peaksid teenima tänavu 19,4 miljardit dollarit ja 2016. aastal 19,2 miljardit dollarit.

Euroopa lennukompaniid peaksid teenima tänavu 6,9 miljardi dollarilise kasumi. Tuleval aastal peaks kasum kasvama 8,6 miljardile dollarile. Ettevõtted on järgmise aasta kütuse hinnariski 80-90% ulatuses maandatud. Samuti toetab ettevõtteid paranev majandus ha Põhja-Ameerika liinidel kasvav ärireisijate nõudlus.

Aasia lennukompaniide kasumid peaksid kasvama tänavuse aasta 5,8 miljardilt dollarilt 6,6 miljardile dollarile. Samas teenitakse Aasias reisija kohta oluliselt vähem kui USAs või Euroopas. Aasia lennukompaniid teenivad reisija kohta 5,13 dollarit. Euroopas on see number 8,80 dollarit ja USAs 21,44 dollarit.

Lähis-Ida lennukompaniide tänavust kasumiprognoosi kärbiti 1,8 miljardilt dollarilt 1,4 miljardile dollarile. Piirkonna superühendajatel nagu Emiratesil läheb hästi, kuid kannatamas on väiksemad lennukompaniid. Negatiivset mõju avaldavad poliitilised ja religioossed konfliktid. 2016. aastal peaks kasum kasvama 1,7 miljardile dollarile.

Ladina-Ameerika tulemust lööb Brasiilia süvenev majanduskriis, madalamad toorainete hinnad ja valuutakursside kõikumised. Tänavu peaks selle piirkonna lennukompaniid teenima 300 miljoni dollari suuruse kahjumi, kuid tuleval aastal peaks kasum küündima 400 miljoni dollarini.

Tööstusharu murelapseks on Aafrika lennundus, kus tänavu peaks kahjum ulatuma 300 miljoni dollarini ja tuleval aastal 100 miljoni dollarini. Piirkonnas on reisija kohta tulemus hullem kui Ladina-Ameerikas. Majandused on nõrgad, turismi mõjutab poliitiline ebastabiilsus. Konkurents kasvab rahvusvahelistel lendudel, kuna teiste piirkondade lennukompaniid lisavad Aafrikat ühendavaid lende.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemana
Ükskõiksena
Kurvana
Vihasena