Poolt ja vastu: kas Eestil on ikka vaja Rail Balticut?
Rail Balticu vajalikkust hinnates peame arvestama mõne kaunis objektiivse asjaga. Esiteks sellega, et tulevikus läheb nii lennukiga lendamine kui ka autoga sõitmine keskkonnahoiust tulenevatel põhjustel palju kallimaks. Teiseks sellega, et korraliku ühenduse puudumine nii teiste Balti riikidega kui ka tuumik-Euroopaga vähendab meie majanduskasvu võimalusi. Ja lõpuks sellega, et kui vanematele põlvkondadele võib-olla veel sobib rahulik ääremaastumine, siis noorematele mitte.
Selleks et Rail Baltic ennast tervikuna ära majandaks, peab ta raha teenima kaubaveoga. Kauba raudteele saamine ei ole lihtne, aga see on võimalik – kaubaveomahud ju aja jooksul suurenevad. Jutud sellest, et kaupade veoks piisab täiesti ka praegusest raudteest ja praegustest kiirustest, on asjatundmatud. Kui tahame, et Eestisse lisanduks rahvusvahelise mastaabiga ettevõtlust, ei saa me alahinnata Euroopa ühendusi ja nende kvaliteeti.
Rail Balticul on oma terviklik loogika. Kui sellest loogikast kinni ei peeta, siis väheneb terviku efektiivsus allapoole kriitilist piiri. Rail Balticust ei saa võtta ainult meile sobivat ja välja visata seda, mis tundub ebasobiv. Me ei peaks riskima projekti tuksi keeramisega.
Ma ennustan, et paar aastat pärast seda, kui Rail Baltic on valmis saanud, läheb suureks süüdlaste otsimiseks ja senised luhtaläinud investeeringud on selle kõrval tühiasi. Kui mõelda, kuhu meie riigis võiks raha paigutada, siis Rail Baltic ilmselt esimese tuhande projekti hulka ei kuuluks. Õppigem sakslastelt. Nemad panevad raha sinna, mis sisse toob. Mitte sinna, mis välja viib.
Rail Baltic on kuluprojekt. Ükskõik mis nurga alt vaadata, ei näe ma viisi, kuidas selle saaks tuluprojektiks muuta. Sõitjate vedamiseks ei näe ma sellel endiselt perspektiivi. Kümne aasta pärast, kui raudtee on valmis, oleks potentsiaalseid sõitjaid praegusest veel vähem, sest rahvastik väheneb. Eestist sõidetaks Rail Balticuga Riiga ja parimal juhul Vilniuseni, aga Varssavisse või Berliini ei suuda raudtee lennukiga ei aja ega hinna poolest konkureerida. Ka kaupade vedamiseks pole Rail Balticut vaja, sest üldiselt ei ehitata kaupade vedamiseks raudteed mereteega paralleelselt. Merd mööda kaupa vedada on alati palju odavam. See, et Euroopa Komisjon on Rail Balticu jaoks raha valmis pannud, ei ole ka mingi argument. See on nagu laulusalmis: „Võõra aga raha eest joob purju end ka karske.”