„Alkoholireklaami piirang ei tähenda, et alkohol kaoks müügilt või et seda ei tohiks üldse enam tarbida, nagu võib meediat või huvigruppide sõnumeid jälgides mulje jääda. Tubakat ei tohi ammu enam reklaamida, aga sigaretid on müügil endiselt,“ kommenteeris Jakobson.

Juba eelmise valitsuse ajal oli kokku lepitud, et alkoholitarbimine peab Eestis vähenema. Jakobson märkis, et reklaami piiramine on hinnatõusu kõrval alkoholitarbimise vähendamiseks kõige toimivam vahend. Reklaami piiramise meede on mõeldud eelkõige noortele. Nii on see TAI andmeil vähendanud ka suitsetamise populaarsust noorte seas. Alkoholireklaamiga keskkonnas köidetakse uusi sihtgruppe, ka naiste alkoholitarvitamine on väidetavalt suurenenud tänu pakutavate jookide valiku suurenemisele ning nende reklaamimisele.

„Tootjatel on kohati õnnestunud jätta mulje, nagu püsiks Eesti majandus ja meie kõigi heaolu alkoholil. Pigem on see vastupidi,“ rõhutas Jakobson. Reklaamitööstusel ja meedial tuleb uutes oludes tema sõnul lihtsalt kohaneda, sest reklaam jääb alles, ent muudab vormi ja muutub eri kanalite osakaal.

„Alkoholireklaamid on olnud ühed kõige silmapaistvamad ja köitvamad, see muutub. Traditsioonilise reklaami osa väheneb, aga kindlasti liigub reklaam muudesse kanalitesse, näiteks üritused, sponsorlus, sisuturundus jms. Kuigi reklaam muutub ilmselt varjatumaks, peaks alkoholireklaami meie ümber olema vähem,“ teatas Jakobson.

Piirangud reklaamile ja kättesaadavusele
Sotsiaalministeerium esitas meetmed, mis piiraksid alkoholireklaami, vähendaksid alkoholi kättesaadavust alaealistele ja alkoholi müügikohtade arvu ning muudaksid alkoholi kauplustes vähem nähtavaks.


1. Alkoholimüük vaheseintega müügialal või müüjaga teenindusletist

2. Tanklates alkoholimüügi keeld

3. KOV-le õigus reguleerida toitlustusasutustes alkoholimüüki kellaajaliselt

4. Kontrolltehing alaealiste müügipiirangu jõustamiseks

5. Reklaamis ainult neutraalne teave

6. Keelata välireklaam, pikendada kellaajalisi piiranguid

7. Keelata alkoholireklaam ajakirjade lisaväljaannete esi- ja tagakaanel

8. Keelata degustatsioonid poodides

9. Keelata happy hour


Miks rangemad piirangud?

1. Kõige rohkem vähendavad alkoholi tarvitamist hinnatõus ning kättesaadavuse ja reklaami piiramine.

2. Senised abinõud pole alkoholi tarvitamist vähendanud.

3. Reklaami piiratakse, sest selle mõju on alateadlik, märkamatu ja eriti suur lastele.

4. 2013. aastal oli 44% liikluses ja 71% tuleõnnetustes hukkunuid, 56% uppunuid ja kukkunuid ning 42% enesetapu sooritanuid alkoholijoobes.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemana
Ükskõiksena
Kurvana
Vihasena