TAI: Tubakat ei tohi ammu reklaamida, aga sigaretid on müügil endiselt
Sisupiirangud alkoholireklaamile ei ole sama mis alkoholireklaami kaotamine, kommenteeris Tervise Arengu Instituudi avalike suhete juht Maris Jakobson.
Eile õhtul viis tervise- ja tööminister Jevgeni Ossinovski valitsusse alkoholireklaami piirava teemade paketi, millele valitsus andis põhimõttelise heakskiidu. Paketi olulisim osa oli reklaamipiirangud. Jakobsoni sõnul on reklaamil mitmeid funktsioone ja täielikult pole plaanis reklaami keelata.
„Alkoholireklaami piirang ei tähenda, et alkohol kaoks müügilt või et seda ei tohiks üldse enam tarbida, nagu võib meediat või huvigruppide sõnumeid jälgides mulje jääda. Tubakat ei tohi ammu enam reklaamida, aga sigaretid on müügil endiselt,“ kommenteeris Jakobson.
Juba eelmise valitsuse ajal oli kokku lepitud, et alkoholitarbimine peab Eestis vähenema. Jakobson märkis, et reklaami piiramine on hinnatõusu kõrval alkoholitarbimise vähendamiseks kõige toimivam vahend. Reklaami piiramise meede on mõeldud eelkõige noortele. Nii on see TAI andmeil vähendanud ka suitsetamise populaarsust noorte seas. Alkoholireklaamiga keskkonnas köidetakse uusi sihtgruppe, ka naiste alkoholitarvitamine on väidetavalt suurenenud tänu pakutavate jookide valiku suurenemisele ning nende reklaamimisele.
„Tootjatel on kohati õnnestunud jätta mulje, nagu püsiks Eesti majandus ja meie kõigi heaolu alkoholil. Pigem on see vastupidi,“ rõhutas Jakobson. Reklaamitööstusel ja meedial tuleb uutes oludes tema sõnul lihtsalt kohaneda, sest reklaam jääb alles, ent muudab vormi ja muutub eri kanalite osakaal.
„Alkoholireklaamid on olnud ühed kõige silmapaistvamad ja köitvamad, see muutub. Traditsioonilise reklaami osa väheneb, aga kindlasti liigub reklaam muudesse kanalitesse, näiteks üritused, sponsorlus, sisuturundus jms. Kuigi reklaam muutub ilmselt varjatumaks, peaks alkoholireklaami meie ümber olema vähem,“ teatas Jakobson.