EKRE Narva KOV valimiste programm sisaldab järgmist lubadust: "Koostöös riigiga hakkame soodustama lihtsustatud sisenemise tingimustega ala teket. Loome regiooni jaoks digitaalsed turismiviisad, mis soodustab turismisektori kasvu." (originaalis vene keeles: Совместно с государством будем способствовать созданию зоны упрощенного въезда. Введем электронные туристические визы для региона, что благоприятно отразится на туристическом секторе.)

Loe valimisprogrammi vene keeles siit.

KONTROLL

Hea valimistavaga vastavuses olev valimislubadus käib kokku parajasti valitava esinduskogu pädevusega ehk lubatav tegevus peaks olema reaalsuses elluviidav selle omavalitsusorgani poolt. Kontrollime, kas see valimislubadus on kohaliku omavalitsuse pädevuse piirides.

Kohaliku omavalitsuse pädevust sätestab Kohaliku omavalitsuse korralduse seadus (KOKS), mille alusel ei ole viisaküsimuste reguleerimine KOV pädevuses. (viide) Viisa andmise korra täitmist kontrollib Politsei- ja Piirivalveamet ning kord muutub välismaalase seaduse muutmisel (VMS § 821). Seetõttu ei saaks ka valituks osutumisel Narva EKRE osakond oma lubadust täita. Kindlasti saab kohalik omavalitsus tõstatada antud teemat riiklikul tasandil, aga ka Eesti riigil ei ole otsest pädevust selles küsimuses, kuna seda piirab Euroopa Parlamendi määrus nr 810/2009.

Viisa väljaandmise tingimused ning viisade liigid määrab Välismaalaste seadus (VMS), kus on kirjeldatud kolme viisaliiki - lühiajaline, pikaajaline, lennujaama transiidiviisa. Lühiajalise viisa andmise tingimused sätestab VMSi § 59 alusel Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrus nr 810/2009. Määruse alusel Schengenis väljastatud viisad kehtivad kogu Schengeni ala piires (artikkel 24).

Määrus küll annab võimaluse väljastada piiratud kehtivuse alaga viisasid erandjuhtudel, aga selline viisa kehtib ühe või mitme liikmesriigi piires, mitte regiooni siseselt (artikkel 25). Määrus annab ELi liikmesriikidele riigisiseselt täiendada ainult pikaajalise viisa väljaandmise korra. Eestis teeks seda Riigikogu valitsuse ettepanekul ja ministeeriumi seaduse eelnõu alusel. VMS kohalikule omavalitsusele sellist ülesannet ei anna.

Seega Eesti ei saa väljastada ainult Ida-Virumaal kehtivat lühiajalist turismiviisat Euroopa Parlamendi kehtestatud piirangute tõttu.

OTSUS

Puudulik.

Antud EKRE lubadus Narvas ei ole seotud kohaliku omavalitsuse pädevusega. Veelgi enam, riigil ei ole võimalik väljastada regionaalse kehtivusega Eesti-siseseid viisasid välismaalastele, kuna see on vastuolus Euroopa Parlamendi ja nõukogu viisade väljastamise määrusega.

PROJEKTIST

Hea lugeja! Kui ka sinule jääb silma mõni valekahtlusega väide või vastuolu hea valimistavaga, saada see julgelt aadressile faktikontroll@epl.ee.

Eesti Päevalehe, Delfi ja Eesti Väitlusseltsi 2017. aastal käivitatud Faktikontrolli projektis jälgitakse, kuidas poliitikud faktidega ringi käivad. Väitlusseltsi juures tegutsevad kontrolörid jälgivad igapäevaselt poliitikute ja teiste arvamusliidrite meedias väljaöeldavat ning kontrollivad erinevaid kahtlust äratavaid või küsimusi tekitavaid väiteid.

Kohalike valimiste erikontrolli eesmärk on hinnata kohaliku omavalitsuse volikogu valimistega seotud väiteid, valimislubadusi ja väljaütlemisi, et tagada võimalikult faktipõhine ja valimistega seotud ühiskondlik arutelu.

KOV-eri kontrollid järgivad samu faktipõhisuse, läbipaistvuse ja erapooletuse põhimõtteid ning kontrolli protsessi nagu tavalised kontrollid ning projekti rahastab Aktiivsete Kodanike Fond.

Valimiskontrollis hinnatakse ainult seda, kas väljaütlemised lähevad hea valimistavaga kokku, see ei soosi ega kritiseeri ühtegi erakonda ega maailmavaadet.

KOV-eri kontrollidele antakse üks viiest hinnangust: eeskujulik, hea, nii ja naa, kasin, ja puudulik.

Loe hiljem
Jaga
Kommentaarid