Keeleinspektsiooni ettekirjutuse kohaselt tulnuks seksikad plakatid tänavatelt juba eilseks koristada, kuna L`Erotique on võõrkeelne sõna. Ettekirjutus on aga veel tänagi täitmata, sest festivalikorraldajate sõnul on tegu kaubamärgiga.

On või ei ole kaubamärk?

"Samamoodi võiks ju siis ära keelata näiteks reklaamid "United colours of Benetton" ja "Lets make things better". See on ju samuti võõrkeel," imestab Aosaar.

"Need võõrkeelsed reklaamlaused on registreeritud kaubamärgid. Meie teada L`Erotique seda ei ole," väidab (konservatiivsesse Kristlikku Rahvaparteisse kuuluv) keeleinspektsiooni peadirektor Ilmar Tomusk. "Minu teada võtab kaubamärgi registreerimine aega kuni aasta ja seda pole erootikafestivali korraldajad teinud." Festivalikorraldajad kinnitavad aga vastupidist.

Inimesed kaebavad

Tomuski kinnitusel hakkasid linlased keeleametile telefonitsi kaebama kohe, kui plakatid üles pandi. "Rahvas tunneb eesti keele pärast muret, kuna võõrkeelseid viitasid, kuulutusi ja reklaame on väga palju," sõnas Tomusk. "Meile on selle plakati pärast väga palju pahaseid inimesi helistanud. Riigiametina peame reageerima - inspektorid välja saatma ja ettekirjutuse tegema."

Peale ettekirjutuse muid sanktsioone ei kavandata. "Võime ka trahvida, aga ega see 460 krooni kedagi mõtlema ei pane."

Tomusk välistas samas võimaluse, et skandaal on konkurentide, kirikuringkondade või koguni festivali enda korraldajate poolt algatatud. "Need on lihtsate inimeste telefonikõned, kes on mures eesti keele pärast," kinnitas ta.

Festivali korraldajad kooskõlastasid enda väitel plakati sisu ja vormi juhtivate reklaamispetsialistidega ja juristidega, kes ei leidnud ühtegi vastuolu seadustega. "Oleme kurvad, sest lootsime selle lustliku ettevõtmisega talvest ärkava Tallinna linnapilti rõõmsat elevust tuua," nentis Aosaar.

Kirik taunib seksimesse

Eile otsustas ka Eesti Kirikute Nõukogu (EKN) pöörduda avalikult seksuaalelu propageerivate messide vastu. "Inimese keha pole müügiobjekt ning me taunime pealetungivat seksuaalvabanduse propageerimist," ütles EKN sekretär Erik Jõks. "Mitte ei olda nõus piirama oma ihasid, vaid otsitakse võimalusi, kuidas neid piiramata ohutult elada. See mõttelaad tuleks välja juurida."

EKN protestis ka kondoomireklaamide vastu, sest need propageerivat aidsi leviku piiramist kaitsevahendite, mitte karske pereelu kaudu.


Mida arvate sellest reklaamistõ

Mait, 25:"Võinuks ju lihtsalt kirjad ära koristada. Ilusat peput pole mõtet küll puutuda!"

Ants, 30:"Järgmisena võtab keeleamet ilmselt ette AC/DC plaadireklaami ning paneb sellele nimeks Vahelduvvool/Alalisvool. Seksuaalsetest püstolitest rääkimata."

Ene, 18:"Keegi ei suuda ju leida eestikeelset vastet, mis kõlaks sama peenelt ja glamuurselt!"

Jüri, 34:"Kui korraldajad ütlevad, et nad on konsulteerinud, siis valigu endale õiged konsultandid. Mina olen selle poolt, et keeleseadus toimiks."

Reklaami ja meedia õppejõud Linnar Priimägi: "Konservatiivid võivad nüüd küll maha rahuneda. Ma meenutaks Voltaire`i, kes ütles ühe filosoofilise teose kohta, mida kirik taunis: “See teos on absoluutselt kahjutu, kuna ta on igav.”

Too palakat on ju halvasti joonistatud ja suhteliselt mannetu. Arvan, et see ei tee kellelegi kahju, sest pole samuti lihtsalt huvitav."

Argo KASELA