ANALÜÜS: Kuidas galeriid Sammelseljale nupuvõtte tegid
Eesti kunstioksjonite väidetavat rekordit on hoidnud alates eelmise aasta lõpust enda käes õukonnakunstnik Johann Köler, kelle töö „Tatarlanna Mšatka mõisa aias” eest käidi välja 2,7 miljonit krooni. See on kurioosne, sest rekord püstitati ju just keset haigutavat majanduskriisi. Kuigi kunstiturul liigub visa järjekindlusega jutt, et tegelikult jäi suurteose müüjal Guido Sammelseljal kaup katki ja käed löömata, sest ostja loobus viimasel hetkel. See tähendaks, et pole ka Eesti kunstituru rekordit.
Oksjoni korraldanud galerii Vaal tegevjuht Kaire Eerik tõttab seda juttu kummutama: „Töö müüdi oksjonil alghinnaga 2,7 miljonit krooni ja selle hinnaga see ka välja osteti. Töö jäi Eestisse. Võin aga kinnitada, et erinevalt meedias spekuleeritust ei olnud ostjaks Urmas Sõõrumaa.”
See kumu on siiski üsna märgiline ja haakub hästi praeguse majandusolukorraga. Samamoodi seletab olukorda veel teinegi lugu. Sain hiljuti ühe tuntud kunstikogujaga kokku ühes kaubanduskeskuse parklas. Ta oli otsustanud ärist loobuda. „Ära neid hindu vaata, mis mul siin kirjas on,” mainis ta kohe alguses ja viitas kaasa võetud paberilehele. Ka see on märk sellest, kuhu turg on välja jõudnud.
Kui veel paar aastat tagasi näis kunsti paigutatud raha olevat justkui Föderaalreservi seifis seisev kuld, siis nüüd on hakanud ka selles kapis raha sulama ja esimesed kunstimiljonärid liiga tulisel pannil kõrbema. Kuni viimase ajani tõmbas kunst vippe ligi nagu kärbsepaber putukaid, kuid ka selles osas on suhtumine muutunud. Paljud tuntud inimesed, kes varem olid nagu kohustuslik mööbliosa igal vähegi väärikal oksjonil, on hakanud saatma võlausaldajatele oma kunstiteoste nimekirju. Koos hinnasiltidega. Näiteks kiiresti Eesti kunstikollektsionääride koorekihti sulandunud Sammelselg pakub oma kunsti muude võlgade katteks.
Nende päevade sees korraldasid või korraldavad kõik Eesti tähtsamad galeriid oma kevad-oksjoni. Need on üritused, mille puhul kraabitakse kokku terve hulk auväärseid töid, mida tulevad noolima ühiskonnas tuntud tegijad või nende esindajad. Muidugi ei pea hiromant olema, et öelda: oksjonite seekordsed tulemused jäävad võrreldes eelmiste kordadega pigem kesiseks.
Ometi ei ole kõik nii hapu, nagu esmapilgul näib. Kuigi kõigi kunstigaleriide eelmise aasta aruanded ei ole veel lõplikult koos, võib laias laastus öelda, et kunstiturg kasvas aastaga umbes 10–15 protsenti. Tõsi, 2009. aastaks prognoosivad juhtivad galeriid langust 2006.–2007. aasta tasemele.
Aga ütleme otse – ka see pole kohe üldse paha. Just see periood oli galeriide jaoks kiire kasvu aeg, kus koguti meeldivat rasva ja teeniti toredat rahakest. See võib olla üllatuseks, kuid kõik olulisemad ja tuntumad galeriid ning oksjonikorraldajad on korralikus kasumis. Viimaste avalike ehk 2007. aasta majandusaruannete põhjal teenis näiteks Hausi galerii üle 1,5 miljoni krooni puhaskasumit, Vaal 140 000 krooni, Allee omanik üle 350 000 krooni, Balti Oksjon ainuüksi pooliku tegevus-aastaga samuti üle 350 000 krooni. Enamikul on ka varasemast ajast jaotamata kasumit tublisti all. Plussis on ka paljud pisemad või päris pisikesed kunstikaupmehed.
Midagi peab olema sassis, kui Eestis on üle tuhande professionaalse kunstniku ja neist saab enam-vähem hakkama vaid sadakond. Kui arvestada, et Eesti kunstigaleriid müüvad aastas kunsti umbes 20 miljoni krooni eest, siis kas või kolme suurema galerii kasumi kokkulöömine annab aimu nende esmapilgul uskumatult osavast ärist.
Kui palju me teame teisi nii kasumlikke ärisid? Hambaravi? Õigusabi? Telekommunikatsioon? Veel midagi? Kuidas on see olematu kunstituruga Eestis võimalik?
Kartellilõhnaline turg
Esiteks, hindu ja „moevoole” kujundavad Eestis paar-kolm suuremat galeriid. Nemad otsustavad, mis hinda on mingi töö väärt. Ja nemad otsustavad, mis on parasjagu popp. Haus, Vaal. Mõneti värske tegijana Balti Oksjon. Ja otsapidi ka Allee, kes küll on aktiivsesse tegevusse praegu pausi teinud. Mõnes mõttes on seesugune ostjate koolitamine ja suunamine kiiduväärt. Teisalt võib tulemus olla üsna ühepoolne ja lõhnata isegi kartelli järele. Nemad otsustavad toodete turuväärtuse üle, hoiavad hinda, juurutavad uusi lemmiksuundi, valivad letil laiutavad tööd, loovad koosmeeles uusi artiste, räägivad legende ja voolivad emotsioone.
Samamoodi õpetasid Eesti galeristid kunstisõbra hindama Teise maailmasõja eelse ajastu, eriti Pallase kunstnike töid. Kui galeriid tahaksid, siis tõuseks uuesti moodi linoollõige või mis tahes, mille vastu kunstipublik praegu miskipärast huvi väga ei tunne. Galeriist ei saa seepärast üle ega ümber.
Teiseks hinnapoliitika iseenesest. Galerii on nagu kasiino – maja võtab alati oma. Galerii-omanikele meeldib rõhutada, kuidas nemad tegelevad heategevusega. Otsati see nii kindlasti ongi – nad pakuvad noortele kunstnikele väljundit, koolitavad ostjaturgu, hoiavad Eesti kultuuripärandit, meie kõigi omanduses olevat hindamatut väärtust. Ent nagu öeldud, suuremad galeriid ja oksjonimajad on majanduslikult plussis.
Näiteks oksjonite puhul on galeriid viimase paari aasta jooksul oma seljataguse kenasti kindlustanud, muutes oksjonite finantsskeemi ja lisades fikseeritud ostutasu oksjoni haamrihinnale. Vahendustasu on üsna krõbe, ulatudes sujuvalt 15 protsendi tuuri. Kui seda võrrelda teiste sektorite vahendustasudega (kas või näiteks kinnisvaramaaklerite omaga), siis on tegemist ikka üsna kuluka lüliga.
Kui kinnisvara ruutmeetrihindade puhul toimib teatud loogika, mis on seotud näiteks keskmise palgaga, siis kunstihindade kujunemine on palju läbipaistmatum. Ega keegi ei tea, miks üks Konrad Mägi töö maksab miljon krooni, aga mitte näiteks pool või kaks miljonit. Kunstiturul toimib katse ja eksituse meetod palju paremini kui mujal. Emotsioonil on tohutu roll ja galeriid paigutuvad oluliseks taustajõuks.
Avastamata rahaallikad
Kunst on üldiselt väga lokaalne värk. Umbes samasugune nagu õlleäri. Mõnda kaubamärki saab eksportida, kuid üldiselt juuakse Taanis ikkagi Taani õlut ja Eestis omamaist. Mine proovi Ida Anton-Agu välismaal müüa. Kuigi erandeid on – Eesti suunal tegutseb näiteks üsna mitu hispaanlast või rootslast, kes on ootamatult keskendunud pallaslaste kogumisele. Aga nad elavad (vähemalt osa hooajast) Eestis...
Osa oksjonimaju on haara-nud Eesti kunsti kõrvale teised Balti riigid ja nõnda enda jaoks turgu suurendanud. Ent üks reaalne turu avardamise võimalus oleks väliseesti kunst ja kunstnikud. On lihtsalt üllatav, kui vähe meie enda kunstimuuseumid teavad Välis-Eestist. Paljud pagulaskunstnikud on otsinud või otsivad kontakti Eestiga, valmis oma töid siinsetesse kollektsioonidesse üle andma. Juba aastaid Mallorcal elav Erik Schmidt kas või. Nendest töödest osa jõuab varem või hiljem turule. Seepärast galeriid juba kompavadki aktiivselt just välismaa suunda, et turgu ette valmistada. On kuulda olnud, et näiteks Vaal.
Eesti kunstituru probleemiks on asjaolu, et õlimaal on seni olnud ülehinnatud ja akvarell omakorda alahinnatud. Graafikast pole üldse mõtet rääkidagi – olematu hinna tõttu selgelt alaväärtustatud. Ülemakstud õlimaal on ka mõne kunstikoguja kõrbemise üks põhjuseid.
Ja loomulikult on perspektiivikas nüüdisaegne kunst, mida galeristid saavad vahest ehk isegi kõige paremini turustada, sest nad on asja juures olnud stardist alates. Iga oksjoni nimistu kohustuslik liige on viimastel aegadel näiteks noorema põlvkonna tõusev tegija Maarit Murka või Alice Kask. See on galeriide teadlik valik. Miljard Kilk on kindlasti näide, kuidas kaasaegsed suudavad ka tegelikkuses absoluutsete raskekaallaste sekka söösta.
Kuigi kunstiturg on majandussurutises rahunenud, ei mõ-juta see nõutud autorite tööde müüki eriti. Küll kinnitavad ka galeristid, et vähemaks on jäänud liialt emotsionaalseid ülepakkumisi, mis varem olid väga kiired tulema. Eks kunstis olegi nõnda – kas saadakse kuulsaks või surrakse nälga. Osa kunstikogujaid ongi nii oma varasemate emotsioonide lõksu kukkunud.
Nagu öeldud, kunst kleebib vippe nagu kärbsepaber putukaid. Kui Urmas Sõõrumaa näitab oma lühikese ajaga kokku ostetud kunstikogu hea meelega, siis Toomas Luman miskipärast kunstist rääkida ei taha. Kuid nad mõlemad on ühtviisi järsku kunsti leidnud. Ja aitavad sellega turu elavdamisele kaasa.
Ent kindlasti aitaks kunsti väärtustava mõttelaadi süvendamisele veelgi paremini kaasa eramuuseumide teke. Üks Viinistus juba on, küllap jõuab sellise rajamiseni peagi ka Sõõrumaa. See on samuti teadlik ja sihipärane kunsti hinda kujundav tegevus. Erakollektsionäärid ongi galeriide kõrval otsapidi hakanud oma kogudele väärtust andma. Enn Põldroosi esindusliku albumi taga on kunstikoguja Enn Kunila – nagu ka Olev Subbi monograafia taga. Mart Lepp ja Rene Kuulmann on ridamisi välja andnud väiksemas formaadis mitmekesiseid albumeid, mis sisaldavad nii Valdur Ohaka ja Endel Kõksi kui ka Elmar Kitse, Ants Laikmaa või Konrad Mägi töid.
Eramuuseumi asutamist ei ootaks aga mitte esmajoones Sõõrumaalt, vaid hoopis Mart Lepalt, kes päris oma emalt ülisuure kunstikogu ja on seda hoogsalt ka kasvatanud. Vähesed teavad, et just tema on Eesti suurima erakollektsiooni omanik.