Priit Simson

Eesti mereakadeemia laevamehhaanika õppetooli juhataja kohusetäitja Heino Punab ütles Päevaleht Online’ile, et oli roolisüsteemi rikkest kuuldes väga üllatunud, kuna selliseid õnnetusi tuleb ette üliharva.

Nimelt juhitakse Silja Europa sarnaseid laevu elektro-hüdrauliliste süsteemide abil, mis on viimse detailini dubleeritud ja ühe komponendi rike ei vii kunagi tervet roolisüsteemi rivist välja. Seega peab Punabi arvates midagi kapitaalselt rikkis olema.

„Mingitel põhjustel võis näiteks hüdraulikasüsteemist õli välja voolata. Teine võimalus – elektrivarustus kadus, aga seda ilmselt ei juhtunud, sest muidu oleks ka laev pime olnud. Võib olla tegemist ka roolilaba endaga, mis mingil põhjusel oli kinni kiilunud,” pakkus Punab võimalikke seletusi juhtunule.

Õnnetus ohtlikus kohas
Tema sõnul on roolisüsteemi rike väga ohtlik kui laev juhtub parasjagu manööverdama sadamas, väinades, kanalites või mujal, kus kitsad olud. Ahvenamaa saarestikku läbival Turu-Stockholmi liinil sõitnud Silja Europa roolisüsteem ütles üles just saarte läheduses.

„Vast paarkümmend miili on sel trassil vaba vett, ülejäänu on saarterägastik, üks kaljunukk teise küljes kinni,” tõdes Punab. „Sellistes tingimustes on ilma rooliseadmeta omal jõul liikuda väga riskantne, praktiliselt võimatu.”

Kui roolisüsteem rikki läheb, saab laeva küll pöörata ka käsitsi, aga see on nii suure laeva puhul võimalik vaid väga aeglasel käigul, sest laba ühest asendist teise viimine võib võtta minuteid.

Punabi arvates meeskonnale ja reisijatele otsest ohtu siiski ei olnud, sest päästebaasid olid Silja Europale lähedal ja ka kaljude otsa triivimine oleks võinud kahekordse põhjaga laeval halvimal juhul kaasa tuua merereostuse.

„Otsest ohtu, et laev põhja läheb ilmselt ei olnud, alati on ju võimalik ankrud põhja lasta. Sidepidamise võimalused on tänapäeval head, abi kohale jõudmine oli tundide küsimus,” rääkis Punab.

Roolisüsteemi kontrollitakse rutiinselt
Kuigi Tallinki pressiesindaja sõnul kontrollitakse laeva roolisüsteemi enne iga sadamast väljumist, siis Punabi sõnul üldiselt seda väga põhjalikult siiski ei tehta, kuna reisilaevad on pidevalt sõidus ja roolisüsteemid on väga töökindlad.

„Laeva roolitakse kaptenisillalt. Rutiin on selline, et laeva juht pöörab enne väljasõitu laba ja vastav näidik näitab laba asendit,” kirjeldas Punab. Ka mingeid allkirju aluse korrasoleku kohta tema teada reisilaevadel enne sadamast väljumist ei anta.

„Regulaarselt liini teenindavate reisilaevade puhul sellist rutiini ei ole. Välisriigi lippude all sõitvad laevad vaadatakse küll sadamakontrolli poolt üle,” ütles ta.

Nii palju kui Punab mäletab, ei ole Läänemerel tõsist roolisüsteemi riket kunagi ette tulnud ning seda üllatavam on Silja Europaga juhtunu.