“Imelik, et just välismaalased korraldavad siin nii suure asja ning eestlastel ei jätkunud üldse julgust konkursist osa võtta,” märkis jõuluturgu korraldava Ober-Haus Sclössle AS projektijuht Ingrid Maasik. Ober-Haus võitis mai lõpus kesklinnavalitsuse välja kuulutatud konkursi Eesti ühel magusamal platsil talve suursündmuse korraldamiseks.

Maasiku sõnul investeerib Ober-Haus Sclössle umbes poolteist miljonit krooni, et korraldada iga-aastaseks traditsiooniks pürgiv suurejooneline turg. Summa katab muuhulgas puitkonstruktsioonidest müügimajakeste ehitamise ning mitmekesise kultuuriprogrammi loomise.

“Visioon on küll juba olemas ning ka esialgsed tööjoonised, kuid kõik ülejäänu on alles vormimata,” ütles Maasik. “Tegemist ei ole suure äriga, kahe aastaga tahaks küll nulli jõuda.”

Ober-Haus sai raekoja platsi rendile tasuta, kõik kulud katab firma, samuti laekuvad tulud neile. Koostöös Tallinna linna ning turismiagentuuriga kavandatakse massiivset reklaami teha ka väljaspool Eestit selle lähiriikides. Täpne turundusplaan valmib poole kuu pärast. Valmimisel on ka maskott ning logo.

“Esimesel aastal domineerivad külastajate hulgas kindlasti eestlased,” nentis Maasik. “Üritus on vajalik, kuna Tallinn on talvel täiesti välja surnud.”

Idee vaimseks isaks peetakse just Stennerit, kes tuli selle peale 1998. aastal vanalinna tänaval pimedas komistades.

Turu korraldamisse on kaasatud turvajana ESS, lava renditakse tõenäoliselt Telinekilt, koristust ja prügivedu koordineerib eellepingu järgi Jaakson ja Ko.

Kesklinna vanem Siim-Valmar Kiisler kinnitas, et Ober-Haus korraldab turu täielikult oma kulul. “Samas on kõrgetasemeline üritus vajalik linnale, kuna sellega tekitatakse talvine lisaatraktsioon külastajaile,” rääkis Kiisler. “Muidugi arvestab Ober-Haus asjaoluga, et turg on vahend klientide saamiseks enda hotellidesse.”

Turismikasvu on enneaegne prognoosida ja tulemus ei paista kindlasti esimesel aastal välja, lisas Kiisler. Tema sõnul arutati raekoja platsil laada korraldamist juba möödunud aastal, kuid see kukkus läbi.

Turismiagentuuri uuringute projektijuht Piret Kallas lausus, et ainult laat külalisi juurde ei too. “Keegi selleks siia ei sõida, kuid tegemist on lisaväärtusega,” selgitas Kallas. Tema sõnul finantseerib laada reklaamimist väljaspool Eestit Ober-Hausi kõrval turismiagentuur ning linn. Välisriikides peaks tema sõnul ühe riigi kohta reklaamile kulutama 100 000 krooni.

“Talvel on hotellide täituvus niigi hea, pigem on ürituse kasutegur pikaajalisemas teadvustamises, kuna hotellide täituvus pole sama hea jaanuaris ning veebruaris,” rääkis Kallas.

Eesti Turismifirmade Liidu president Daisy Järva sõnul on turu toimumise asukoht nii väärtuslik, et kõik peaksid sealt läbi jalutama. “Sellegipoolest ei oska ilmselt keegi veel öelda, kui palju neid inimesi kokku võib olla,” lausus Järva.

Kaua on räägitud, et hooaega tuleb pikendada, seni pole tegudeni aga jõutud, lisas Järva. “Tegemist on puhtalt lisaväärtusega ning massiliselt see turiste juurde ei too, samas ei tohi unustada aga kohalikke inimesi.”

Põhjamaades ja Saksamaal on jõuluturg väga populaarne ning pika traditsiooniga.