Hoiatusstreik on kavandatud päevasele ajale eesmärgiga, et mitte mõjutada väljuvate reiside sõidugraafikut.

Transpordi ametiühingusse kuuluvad lennumehaanikud on oma tööandjalt AS Air Maintance Estonia nõudnud palgatõusu möödunud aasta novembrist.


Lennumehaanikute usaldusisiku Toomas-Tanel Tõugjase sõnul soovisid töötajad üle mitme aasta oma põhipalga tõusu keskmiselt 40 protsenti, kuid on tänaseks läinud arvestatavatele kompromissidele. 

Töötajatele erinevad palgad

AS Air Maintance Estonia on viimati vastu pakkunud palgasüsteemi, kus sama tööd tegevad töötajad võiksid hakata saama kahekordselt erinevat palka.

„Tööandja tahtis teha lepingut ja tuua sisse lisatasu süsteem, momendil ekstreemsüsteem, kus 2/3 palgast tuleks lisatasuna ja 1/3 põhitasuna,” rääkis Toomas-Tanel Tõugjas Päevaleht Online’ile.

Lisatasud sõltuksid aga erinevatest asjaoludest. Tõugjase sõnul võetakse arvesse näiteks töökiirus, ülemustega suhtlemine, keeleoskus – nö teiste inimeste arvamus.

"Töötajad lükkasid selle pakkumise tagasi ja annavad homse hoiatusstreigiga märku oma nõudmiste tõsidusest," ütles Tõugjas.

Praegu teenib litsenseeritud lennumehaanik 118 krooni tunnis, tööpäevad on Tõugjase sõnul keskmiselt 11,5-12 tundi pikad.

AS Air Maintance Estonia on pakkunud lahendusena ka spetsialistide eraldamise, kes saaksid rohkem raha. “Kes on tublim, kes vähem tublim ja kes veel vähem tublim. Inimesed ei ole selleks valmis,” ütles Tõugjas.

Lennuliiklust ei häiri

Lennuliiklust ei tohiks mehaanikute streik siiski häirida. “Põhimõtteliselt ei ürita me mõjutada Estonian Airi tööd. Lennud peaksid jätkuma,” kinnitas Tõugjas. Kui midagi peaks ka juhtuma, siis on olemas ka inimesed, kes ametiühingusse ei kuulu ja võivad probleemid ise lahendada.

Siiski ei välistata, et probleemi jätkudes võivad lennumehaanikud kuulutada jaanuaris välja ka tähtajatu streigi, mis juba oluliselt mõjutaks Tallinnast väljuvaid lennugraafikuid.

Mis saab peale streiki, kui näiteks mehaanikute nõudmisi ei rahuldata, seda Tõugjas veel öelda ei osanud. Praegu võetakse päev korraga ja vaadatakse, kuhu jõutakse. Kui tööandja näiteks täna ühendust võtab ja kompromisslahendust pakub, siis on Tõugjase sõnul täiesti võimalik, et homset aktsiooni ei toimugi.


Tallinna lennuväljal lennukite hoolduse ja remondiga tegeleval AS Air Maintenance Estonial on pisut üle saja töötaja, kellest pooled kuuluvad transpordi ametiühingusse. Homses hoiatusstreigis osalevad aga kõik tööl olevad lennumehaanikud.