Nõmme linnaosa vanem Rainer Vakra põhjendab kiiruspiirangu kehtestamise soovi liiklusturvalisuse suurendamisega, konkreetne ettepanek tuli linna transpordiametilt. Esialgne katseala jääb Pääsküla ja Kivimäe asumisse Pargi ja Naaritsa tänava vahelisele alale, mis paikneb Vabaduse puiestee ja raudtee vahel. „Kui selle piirkonna tulemused on edukad, siis edaspidi on meil plaanis piiranguala Järve poole nihutada,” sõnas Vakra. Lisaks muudetakse sel alal asuvad ristmikud samaliigiliste teede ristmikeks, teisisõnu: igal ristmikul hakkab kehtima parema käe reegel. Eelnevalt lubab Vakra küsida siiski ka piirkonna elanike arvamust. „Selle kohta on meil juba kiri koostatud, nädala jooksul peaks see jõudma elanike postkastidesse,” lisas Vakra ja lubas, et kui elanikud on ettepaneku vastu, siis senist korraldust muutma ei hakata.

„Kindlasti võivad plaani vastu olla autojuhid, kes kiiremaks sihtkohta jõudmiseks ja peatänavate ummikute vältimiseks on harjunud kasutama kvartalisiseseid väiketänavaid,” nentis ta. Maanteeameti liiklusohutuse osakonna peaspetsialisti Toomas Ernitsa sõnul on 30 km/h liikluspiirang euroopalikuks tavaks alal, kus suures osas puuduvad kõnniteed ja ümberringi asuvad eramajad. „Olen kuulnud, et praegu tehakse Nõmmel paljudel tänavatel, kus teekatet on uuendatud, lausa kiiruskatseid. Piirang suudaks ka neid ehk mingil määral kontrolli all hoida,” avaldas Ernits lootust.

Naabrivalve vajadus

30 km/h on Ernitsa hinnangul optimaalne kiirus. „Sellega on võimeline iga sõiduauto juht, ja isegi algaja, sõitma ilma jõnksutamata, samuti on võimalik ohu korral efektiivselt pidurdada,” märkis Ernits. Uuringud näitavad, et kui inimesele sellelt kiiruselt otsa sõidetakse, siis üldjuhul õnnetus traagiliselt ei lõpe. Ernitsa arvates võiks naabrivalve Nõmme-suguses linnajaos olla siiski paremini arenenud. „Paljudel juhtudel on ju need kihutajad teada. Siis võiks kindlasti neist teada anda,” lisas ta.

Mitmel pool on Ernitsa sõnul levinud praktika, et kiirusepiiranguid tähistavad liiklusmärgid paigaldatakse kvartali sisse­sõi­tude juurde ning seespool enam märke ei korrata, vaid kiirust reguleerivad seal kunstlikud kühmud ja „lamavad politseinikud” – nii et autojuhile tehakse kiiruse ületamine ilma autot lõhkumata võimatuks. „Paraku kujutavad sellised abinõud endast üpris kulukaid investeeringuid,” sõ­nas Ernits. Katsepiirkonnas asuva Nõmme gümnaasiumi direktori Riho Uulma sõnul on kooli lähistel, kus liigub palju lapsi ja noori, sellise piirangu kehtestamine tervitatav.