Estraveli reisibüroo turundusjuht Mari-Liis Rüütsalu loodab, et usaldus turismifirmade vastu taastub. Arno Mikkor

„Kõige rumalam on reisi ostes küsida, et ega te vahepeal pankrotti lähe,” muigas, ühe suurema reisikorraldusfirma Germalo Reisid juhataja Marianne Kaldas. Samal ajal nentis ta, et Top Toursi ja Travel-In-i pankrot on paljud reisihuvilised ärevusse ajanud ja ka teiste reisikorraldajate usaldusele hoobi andnud.

Kõige adekvaatsema info reisikorraldaja „tervise” osas saab Kaldase hinnangul Krediidiinfost, samuti tasub jälgida, millega firmad on varem silma paistnud. „Ausalt öeldes mind üllatas, et Top Tours üldse nii kaua vastu pidas. Kui kiire broneerimise soodustus on 50%, nagu neil oli, näitab see, et ettevõttel on rahahäda pidev ja suur,” lisas ta.

Stressivaba puhkust soovival tööinimesel reisikorralduse hä­maras maailmas hakkama saamiseks näitab Eesti Päevaleht, millest üks valmisreis koosneb ja millest tuleb kokku reisi hind.

Tuleb vahet teha

Esiteks tuleb vahet teha reisikorraldajal ja reisibürool. Eesti suuremad reisikorraldajad on näiteks Tez Tour, Novatours, Horizon Travel ja Germalo Reisid. Reisibürood aga Estravel, Kaleva, Reisiekspert ja Wris Tours.

„Reisi hind on täpselt sama nii büroost kui ka korraldajalt ostes. Büroo toimib nagu kaubamaja, mis kogub kokku paljude firmade kaubad,” selgitas Estraveli turundus- ja kommunikatsioonijuht Mari-Liis Rüütsalu. Reisibüroo teenib raha komisjonitasust, mida korraldaja talle iga müüdud reisi pealt maksab.

Seni, kuni reisi eest makstud raha püsib reisibüroo käes, vastutab Rüütsalu selgitusel reisi toimumise ja vajadusel raha tagasi maksmise eest büroo. Kui aga büroo maksab raha edasi korraldajale, kaob ka büroo vastutus. Kunas täpselt vastutus büroo käest korraldajale üle läheb, seda reisi ostjale aga ei öelda.

Kõige suurem vastutus langeb ikkagi reisikorraldajale. Marianne Kaldas Germalo Reisidest selgitas, et järgmise aasta reisikavad pannakse paika eelmise aasta septembrist novembrini. „Kõige esimesena nõuavad 10% ettemaksu hotellid. Seda tuleb maksta juba pool aastat kuni aasta enne reisi toimumist,” lausus ta. See tähendab, et hotelli broneeringu eest tuleb pahatihti maksta enne, kui esimesed kliendid reise üldse broneerima asuvad. Ühe hotellitoa saab reisikorraldaja Kaldase sõnul kuni viiendiku võrra tavahinnakirjast odavamalt.

Neli kuud kuni pool aastat enne reisi tuleb samuti 10% ettemaks tasuda lennupiletite eest. „Lennufirmad ei tee gruppidele kunagi allahindlust, nii et meie võime maksta pileti eest rohkem kui üksireisija sooduskampaania ajal piletit ostes,” ütles Kaldas.

Hiljemalt kuu aega enne tuleb reisifirmal täies ulatuses välja maksta nii hotelli- kui ka lennutasud. Ehkki samaks ajaks peaksid reisi täishinna ära maksma ka kliendid, kipuvad paljud Kaldase sõnul maksmisega hiljaks jääma, mis tähendab, et reisikorraldajal peab taas olema vaba raha.

Kaldas toob näiteks, et 12 000 krooni maksvast kultuurireisist Itaaliasse kulub Germalol umbes 4500 krooni ainuüksi lennupiletite peale ja teist sama palju kolme tärni hotellidele. „Ülejäänud 3000 krooni sisse peab jääma kohapealne bussitrans­port, giidid, kasum,” lisas ta. Selleks et reisi korraldamisega nulli jõuda, peab Kaldase kinnitusel välja müüma kaugelt üle poole 46-liikmelisest grupist. Keskmine täituvus on reisidel 70–75%.

Kui Top Toursi pankroti tõttu loodetud ja makstud reisist ilma jäänud inimesed saavad firma tagatisraha arvel tagasi umbes kümnendiku makstust, siis näiteks Soomes sellist probleemi tekkida ei saa. „Meie tagatisfondi suurus on 52 miljonit eurot (üle 800 miljoni krooni – toim) ja see katab kõiki ettemakse, täielikult tasutud reise kui ka juba reisil olevate inimeste makstud tasusid,” lausus Soome suurima reisikorraldaja Aurinkomatkat müügidirektor Tuomo Meretniemi. Eesti kuuluvad nendega ühte gruppi Horizon Travel ja Estravel.

„Ka meil läksid 1990-ndatel mõned reisikorraldajad pankrotti ja pärast seda loodi garantiisüsteem, mis tagab, et reisijad rahast ilma jääda ei saa,” rääkis Eesti pankrottidega hästi kursis olev Meretniemi. „Eestis on garantiid nii väiksed, et ei kata sisuliselt midagi.” 

Tagatisfondist jääb kindlustuseks väheks

•• Et reisihuvilistel mingigi kindlus oleks, peavad valmisreisidega tegelevad reisikorraldajad ja ka reisibürood hoidma tagatisfondi.

••  Nimelt arvutatakse tagatise suurus reisifirma aastaks planeeritud valmisreiside müügimahust. Kui reisikorraldaja sõidutab reisile minejad sihtkohta lennukiga, peab tagatisfond olema 7% aastasest plaanitud müügimahust, ent vähemalt 500 000 krooni. Bussireiside puhul peab miinimumsumma olema vähemalt 200 000 krooni. Reisibüroodel peab tagatise suurus olema üks protsent müügimahust. Suurematel korraldajatel ja büroodel ulatub tagatise suurus miljonite kroonideni. Ometi sellest ei piisa, et kadunud Top Toursi kliendid kogu ettemakstud raha tagasi saaksid.

•• Kuna Eestis on ainuüksi reisibüroosid vähemalt 400, pole ka tarbijakaitseametil seni täit veendumust, kas kõik firmad on piisava tagatise sisse viinud.