21.05.2012, 01:00
Pettai: koolis hätta jäänud lapse päästaks tugiisikute võrgustik
Eesti avatud ühiskonna instituudi juhataja Iris Pettai räägib, mida saaks teha, et laste haridustee ei katkeks põhikoolis.
FOTO:
Kriisinõustamiskeskuse Mahena ja Eesti avatud ühiskonna instituudi uuringu tulemustest selgub, et põhikoolist langeb aastas välja sadu õpilasi.
Mis on esmased märgid, et laps võib muutuda „murelapseks”?
Algpõhjus on tavapäraselt suutmatus mõnd õppeainet omandada. Selgelt kõige tõsisem pähkel on põhikooli probleemsetele lastele matemaatika. 54% murelastest väidab, et nad ei tule koolis matemaatikaga toime. Mahajäämusega matemaatikas kaasneb varem või hiljem mahajäämus ka teistes õppeainetes. Õpilasel langeb eneseusk, ta muutub närviliseks ja ebakindlaks, tema staatus koolis võib langeda. Kujuneb vastumeelsus õppimise ja koolimineku vastu, sagenevad puudumised. Õpilane tunneb, et tema identiteet on sedavõrd ohustatud, et selle taastamiseks ei olegi muud võimalust kui õpingud pooleli jätta ja jätkata oma elu mõnes teises, turvalisemas sotsiaalses keskkonnas, kus teda tunnustatakse rohkem ja kus ta võib ka mingit edu saavutada. Allakäigutrepile sattumist võivad soodustada eelnevad tõsised traumad: vanemate lahkuminek, lähedaste kaotus jms.
Olete esile toonud üksikvanemate mõju õpiraskuste tekkimisel. Millest see tingitud on, kas vanema töökoormusest või mõnest muust aspektist?