Segaduse põhjuseks on maanteeameti soov rekonstrueerida Tallinna ringtee hinnanguliselt 1,1 miljardi krooni eest ümber neljarajaliseks eritasandiliste liiklussõlmede, kogujateede ja kergliiklusteedega maanteeks.

“Kaks nädalat tagasi kolisin sisse, just nagu rahu tulin otsima, ja nüüd hakkab tants otsast peale,” pahandas Suurekivi elanik Veljo Vikk. Pühapäeval põllul jooksvat metskitse vaadelnud naabriga on ühte meelt Alar Mäesarapu: “Ei no mis sa sellest räägid, mul ju nurmkanad elasid muru sees!”  

2005. aastal Valingu raudteejaama naabrusse rajama hakatud 30 krundiga Suurekivi rajoonis on praeguseks püsti esimesed majad ja 10–15 peret end sisse seadnud.

Suurekivilased olid varem enda sõnul küll uurinud Saue valla üldplaneeringut ja teadsid ringtee tulekust, info lähipäevil ees ootava keskkonnamõju hindamise aruannete arutelu kohta jõudis nendeni aga juhuslikult interneti kinnisvarafoorumi vahendusel.

Kavandavad protesti

Kaardimaterjalide uurimine ajas mehi aga segadusse. Plaanidelt lugesid kohalikud välja, et versioonile laiendada Saue-Keila maantee 2 + 2 sõidurajaga magistraaliks sekundeerib plaan tõsta tee üle raudtee nende külale lähemale. Ka on nad kuulnud, et tegemist on projekteerija eelistusega.

“Ma olen kalli raha eest ostnud krundi ja kui siia tuleb nüüd maantee, pole mul seda võimalik isegi müüa,” pahandas Mäesarapu. “Küla alles hakkas elama ja nüüd kistakse kõik juurtega maa seest välja.”

Juba on vallaelanikud läkitanud järelepärimisi maanteeametisse, keskkonnamõjude hindajale ja projekteerijale. Järgmise sammuna kavatsevad nad ajada kokku võimalikult palju vastalisi ja minna 9. oktoobril avalikule arutelule tee nihuta-mise vastu  protestima.

Kui paljusid vallaelanikke Valingu piirkonnas ringtee asukoha nihutamine puudutaks, pole Saue abivallavanema Tiit Talvi sõnul võimalik öelda, sest “selget elanikkonna arvu pole välja kujunenud”.

Tallinna ringtee ja Paldiski maantee projekti juhi Andres Brakmanni sõnul selgus projekteerimise käigus, et tee laiendamine praeguses asukohas on komplitseeritud ega võimalda lahendada kõiki probleeme. “Teele liiga lähedale jäävad hooned, millega kaasnevad juurdepääsu tagamise ning ohutusküsimused, vahetult tee äärde jääv surnuaed jm,” tõi Brakmann näiteks.

Elanikel ja maaomanikel oli tema sõnul võimalik ettepanekuid teha möödunud aasta alguses keskkonnamõju hindamise programmi avalikel aruteludel, samuti avalikul arutelul tänavu veebruaris.

Kuigi otsust ühe või teise variandi kasuks ei ole veel lõplikult langetatud, ütleb Brakmann:

“Praegu peab maanteeamet tee viimist uude asukohta parimaks variandiks.”

Ringtee rekonstrueerimise eelprojekti valmimise tähtaeg on 30. november. Tallinna ringtee ümberehitus algab praeguse kava järgi Tallinna ringtee Narva maantee poolsest otsast 2010. aastal.

Vaata ka:

http://road.estdan.ee

Keskkonnamõjude avaldamine viibib

•• Tallinna ringtee T11 ja Tallinna-Paldiski maantee T8 ümberehituse projekti keskkonnamõju hindamise projektijuhi Jaak Järvekülje sõnul pole Saue ja Keila vahelise ringtee lõigu üht trassivarianti võimalik teisele eelistada.

•• Praegune tee läbib metsast ala, kus on Järvekülje sõnul registreeritud vääriselupaiku ja suurulukitest liiguvad kitsed. Uus trassivariant oleks projektijuhi sõnul parem Keila elanike seisukohast, sest magistraal nihkuks linnast kaugemale.

•• Erinevalt varem teatatust, et keskkonnamõju hindamise aruandega saab tutvuda kahe nädala jooksul enne avaliku arutelu toimumist, pole materjale veel üles pandud.

•• Järvekülg rõhutas, et tulemusi saab kommenteerida vähemalt kahe nädala jooksul pärast avalikku arutelu.