Selle omanik Jaanus Thalson tunnistab, et toitlustusäri on tohutult tiheda konkurentsiga raske äri ja läheb veel pingelisemaks. See aga ei kohuta teda.

Enne oma pubidega alustamist töötas Thalson neli aastat tegevjuhina Lauri Laubre firmas IMG-s, mis tegeles klubide ja pubidega. “Sealt see opereerimis-oskus alguse sai,” ütleb ta ise.

Kui nüüd olevat üle Eesti juba mitmeid pubisid, mis kas tahtmatult või meelega näevad väga samamoodi välja, siis 2000. aastal Laagris avatud stiilipuhas Scotland Yard oli Eestis täiesti ainulaadne.

Söögi- ja joogikoha kontseptsioon ning filosoofia töötati välja koos meeskonnaga, sisekujunduse idee ja teostus tuli sisearhitekt Taavi Aunrelt, keda nüüd nimetab Thalson oma heaks sõbraks ja partneriks.

Pubi avamisjärgne tohutu menu oli suureks üllatuseks tegijatele endilegi. “Kiilusime isegi end kinni, meil oli kahju, et ei suutnud kõiki kliente ära teenindadagi,” tunnistab ta tagantjärele.

Kohvikute kasvav trend

Kohvikuäri alustas Thalson möödunud aasta novembris kaubamaja raamatupoe kõrval Mmuahi avamisega, paar nädalat tagasi avati Kristiine keskuse Apollo raamatupoes teine samasugune. Pinget pakub talle just see, et kohvikute trend on praegu kiiresti kasvav, seetõttu tahab ta ka ise sellel alal sõna sekka öelda.

Nimi “Mmuah” tähendab muuseas õhusuudlust ja viitab kohviku prantsuse köögile, kohvikute kontseptsiooni väljatöötamises on suur roll firma tegevdirektoril Paap Toonelal.

Mmuahide omapäraks peab Thalson seal valitsevat nostalgiat: “Interjööris on 60-ndad oma lakoonilisusega, muusikavalik on chill out ja toit on see, mis on eriti hea,” sõnab ta. Klientide valik on väga lai, nende hulgas on nii kohvitavaid vanaprouasid kui ka noori lõunatajaid.

“Tänapäeval peab kohvikutes väga arvestama naistega, 80 protsenti külastajatest on naised,” räägib Thalson. “Meheliku mõtlemisega selle tegemisel kaugele ei jõua.”

Et kohvik on rohkem söögi- ja lobisemiskoht, siis on seal suurt tähelepanu pööratud kohvi kvaliteedile, söögile ja kondiitritoodetele. “Julgen öelda, et see on meil päris hästi õnnestunud juba.”

See ei olevat küll esmaoluline, et Mmuah just raamatupoes asub, kuid praegu on see kooslus andnud midagi juurde nii raamatuostjale kui ka kohvikukülalisele.

Hellitatud kliendid

Thalson räägib, et kliendid on ära hellitatud – nad on harjunud, et kogu aeg tuleb turule uusi tegijaid, ja ühele kohale truud ei olda. “See sunnib kogu aeg paremini tegema, investeerima, remontima, menüüd muutma – et ei magaks midagi maha,” on Thalson veendunud.

Praegu soovib Thalson tõsiselt parandada oma toidukohtade köögipoolt. “Mere puiestee köök on restorani ja pubi vahepealne, tahame seda veel edasi arendada,” räägib Thalson ja kiidab oma uut peakokka, kes praegu töötab välja Mmuahide ning uue, Kristiines avatava Scotland Yardi kööki.

Teine oluline aspekt on hea teenindus. Thalson räägib murelikult kaadri voolavusest. “Enamjagu ei ole põhiametina teenindaja, vaid teenib elatist õppimise kõrvalt,” peab ta põhjuseks.

Optimistlikult ennustab ta, et üha enam hakatakse ka ettekandjaametit väärtustama nagu mujal maailmas ning tõuseb ka teeninduse tase. Oma 96 töötaja heal tasemel hoidmiseks loetleb ta kiiresti üles mitmed koolitused, räägib kaadrivalikust ja loomulikest tagasilöökidest, millega tuleb paratamatult arvestada.

Idee Soomest

Ja nüüd teeb Thalson taas midagi suhteliselt ebatavalist: viib soliidse pubi kaubanduskeskusesse. Mõte selleks saadi sedapuhku naabritelt. “Meie kaubanduskeskused on üldjuhul hõivatud kiirsöögikohtadega, aga Lätis ja Soomes on seal ka korralikud restoranid, mis on ülimalt populaarsed,” põhjendab Thalson. Küllap on ta ka Eestis sel suunal eeskõndija.

Tuntud kaubamärgil on uut kohta avades kindlasti kergem kliente leida. “Aga kolm kohta ei ole veel mingi kett, ma ei tituleeriks meid ketiks,” lisab Thalson tagasihoidlikult. Laienemisplaanid on tal aga olemas, seetõttu ei välista ta keti staatuseni jõudmist.

Uus SY tuleb Kristiine keskusesse

•• Lähipäevil avab Jaanus Thalson kolmanda Scotland Yardi, Kristiine keskuse aatriumis.

•• Umbes 300-ruutmeetrine kaubakeskuse pubi hakkab olema veidi teistsuguse menüüga, rohkem on toitusid, mida saab kiiresti kätte. “Nii tervislikku kui rasvast, igaühele midagi,” lubab Thalson.

•• Ka muusikat hakkab Kristiine Scotland Yard pakkuma. Muus osas on kaubamärk kindel: stiilne sisustus ja teenindus peavad andma igati esimese kahe pubi mõõdu välja.

•• Esimese Scotland Yardi – täielikult briti politsei ajaloolises stiilis pubi – avas Thalson oma meeskonnaga 2000. aastal Laagris. Sellele järgnes kaks aastat hiljem kesklinna pubi avamine Mere puiesteel, mis sai töötada vaevalt kolm kuud, kui see põlema pandi, nii et sisu hävis peaaegu täielikult. “Kalad jäid ellu ja on ainsad tulekahju tunnistajad,” ütles Thalson.

•• Omanikud tulekahjust ei ehmunud ning ehitasid poole aastaga pubi täpselt samasugusena uuesti üles. “Miks alla anda – mul ei tekkinud hetkekski kahtlust, et peaks koju nutma jääma,” ütleb ta napilt. Rohkem ei taha Thalson põlengust rääkida, öeldes, et tagasi vaadata pole mõtet.