Peterburi teed Suur-Sõjamäe tänavaga ühendava 370-meetrise Smuuli viadukti rajamise üks eesmärk oli vähendada ummikuid Ülemiste ristmikel. Esimesi märke sellest lootsid linna liiklusasjatundjad näha kohe pärast suviste tee-ehituste lõppu.

Nüüdseks on sild aktiivses kasutuses ja inseneribüroo Stratumi juhi Margus Nigoli sõnul on saavutatud 2020. aasta tipptundideks prognoositud liiklustihedus – 1250 sõidukit silla ristlõikes. “Valglinnastumine on olnud järsem, kui 2003. aastal prognoosisime” nentis Nigol.

Liiklusvoogude ümberjaotumist üle raudtee rajatud teepikenduse avamise järel eraldi ei uurita, sest transpordiameti liikluskorralduse osakonna juhataja Vello Lõugase sõnul oli vähene mõju Ülemistele ette teada.

“Järvevana suunas linnast välja on olukord parem. Suur-Sõjamäe tänavalt Järvevana suunas kestab roheline tuli seitse sekundit ja selles suhtes pole viadukt kindlasti leevendust andnud,” selgitas ta. “Ainuke hea muudatus on, et Ülemistele on alternatiiv.”

Linnast välja pääseb tänu viaduktile varasemast mugavamalt – Suur-Sõjamäe tänavat pidi otse ringteele. Smuuli tee pikenduse ja Suur-Sõjamäe tänava ristmiku läbilaskevõime pole Lõugase sõnul õhtuti aeg-ajalt piisav ja vasakule pöörajad tekitavad viaduktile järjekorra.

Otseühendus igale poole

Nõmmelt Suur-Sõjamäe tänavale tööle sõitva Lilian Heikkilä (46) hinnangul muutis viadukt liikluse veidi lahedamaks. Heikkilä valib hommikuti tööle sõiduks Suur-Sõjamäe tänava. Õhtuti eelistab aga 30–40-minutilise ummikus ootamise asemel sõita ringiga: üle viadukti, piki Peterburi teed Ülemiste ristmikule ja sealt Järvevana teele.

Suur-Sõjamäe tänaval Smuuli tee ristmiku naabruses tegutsevas Pekka Niska Eesti AS-is töötava enam kui 30 aastat rooli keeranud Anne Ryynäneni kinnitusel tegi viadukt elu kergemaks. “Meil on nüüd otseühendus igale poole,” kiitis Ryynänen. “Kõik Muuga sõidud käivad seda kaudu. Varem sõitsime linna ja Tartu maantee kaudu, nüüd pääseme otse Peterburi teele.”

Viadukti teist poolt esialgu ei tule

••Kommunaalameti juhataja asetäitja Peep Koppeli sõnul sõltub jaanipäeva eel avatud Smuuli viadukti teise kaherajalise poole väljaehitamine linna arengust. “Praegune liikluskoormus seda ei nõua,” ütles Koppel.

••Tallinna väike ringtee kulgeks üle Smuuli tee viadukti Dvigateli kvartalist mööda ja kaoks lennujaama juures maa alla, et pärast Tartu maantee eritasandilist ristmikku suunduda Ülemiste järve tagant Viljandi maanteeni.

••Tänavu juulis ehitati Ülemiste ristmikule linnast väljuval sõidusuunal raudteetammi alla täiendav sõidurada, Tartu poolt tulijatele lisandus väljasõit ristmikule ja Suur-Sõjamäe tänavalt Tartu maanteele uus parempöörde rada. Ristmiku ümberehitamine mitmetasandiliseks sõltub Euroopa Liidu tõukefondide rahatoest, kõige varem algavad tööd 2009. aastal.