Londoni Heathrow’ lennujaama jäid reisijad viimati lõksu detsembri lumetormide pärast. Reuters

Kuna Euroopa lennundusel on siiani raskusi möödunudkevadise tuhapilve tekitatud kahjust taastumisega, siis eeldavad Euroopa lennufirmad ja lennuliikluse juhid, et eeloleval suvel ei toimu kõik lennud plaanipäraselt ja tõrgeteta.

„Kõike arvesse võttes tuleb Euroopas halb hilinemistega suvi,” ütles Euroopa lennuohutuse organisatsiooni Eurocontrol peadirektor David McMillan märtsis Amsterdamis toimunud lennuliikluse konverentsil.

Suuremaid raskusi on lennuliikluse korraldamisel oodata Austrias, Horvaatias, Küprosel ja Kreekas, kus on väikesed lennujuhtimiskeskused ja vähe lennujuhte.

Vulkaanilise tuha, lumerohkuse ja mitme lennundustöötajate streigi tõttu tühistatud lendude hulga kordumist ei soovi Euroopa lennundus enam kogeda. Niisiis püüavad lennuliikluse korraldajad leida lahendusi. Üht lahendust näevad Eurocontrol ja Euroopa Komisjon peale poliitiliste muutuste selles, et hakkab tööle võrguhaldur, kelle ülesandeks on Euroopa lennumarsruutide kujundamine ja piiratud ressursi jagamine.

Nimetatud küsimuses saatis Euroopa Komisjoni asepresident Siim Kallas kirja ka Eesti majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile.

„Ministeerium võtab info teadmiseks ja avaldab toetavat seisukohta 22. juuni transpordiministrite kohtumisel, andes Euroopa Komisjonile soovituse küsida arvamust ka Single European Sky (SES) komitee käest,” kinnitas ministeeriumi avalike suhete nõunik Rasmus Ruuda.

„Probleemiga tegeletakse juba mõnda aega iga päev, luues uusi regulatsioone ja järgides kehtivates regulatsioonides sätestatut,” lisas ta.

Tuleva aasta detsembriks moodustatakse funktsionaalsed õhuruumiplokid, mis tagavad õhuruumis otsemad marsruudid, ühtsed reeglid ja lennuliikluse parema korralduse.

„Terve ühtse Euroopa taeva initsiatiiv tegeleb koos eri asutustega iga päev lennuliikluse olukorra parandamise, lendude tõhustamise ja keskkonnasõbralikuks muutmisega. Selle hulka kuuluvad näiteks meetmed, mis tagavad biokütuste kasutuselevõtu, õhukoridoride sirgendamise, soorituskavade väljatöötamise, otselähenemisprotseduuride väljatöötamise jne,” selgitas Ruuda.

Estonian Airi esindaja Triin Tammerti sõnul on lennufirma eeldatavaid hilinemisi arvestanud.

„Meie teada puudutab see rohkem Põhja-Euroopat ja vähem enamikku piirkondi, kuhu lendab Estonian Air,” kinnitas Tammert. Eurocontroli aruande järgi Tallinna lennujaamas suvel suuri probleeme oodata ei ole.

Mõnigi Eestis lennupileteid müüv reisibüroo ei ole suviste Euroopa lendude hilinemisega kursis. AS-i Estravel turundus- ja kommunikatsioonijuhi Mari-Liis Rüütsalu sõnul ei ole firmal lennupileteid müües kavas teistsugust käitumist.

Tõrked

Arvatav kahju hilinemistest

on 800 miljonit eurot

•• Möödunud aastal tühistati Euroopa lennuliikluses 175  000 lendu, neist 100  000 vulkaanilise tuha tõttu. 2009. aastal tühistati kõigest 32  000 lendu. 25 miljonit reisijat oli teel kavatsetust üle poole tunni kauem.

•• Sel suvel on oodata keskmiselt 1,7-minutist hilinemist, millest lennundus saab eeldatavasti 800 miljonit eurot kahju.

•• Lennujaamad, kus võib eeloleval suvel olla rohkem hilinemisi: Viin, Rooma Fiumicino, Zürich, München, Istanbul, Heraklion, Budapest, Milano Malpensa, Frankfurt, Praha, Brüssel ja Londoni Heathrow.