TÄISMAHUS: Ohtlikult kulunud märgistusega tänavatel päästab avariist vaid kogemus
Teemärgistus Tallinna tänavatel on kulunud. Ei ole mingi haruldus näha jalakäijate ülekäigurada, mida tähistab vaid liiklusmärk, sest maha võõbatud sebratriibud on liikluskoormusele alla jäänud. Autojuhtides tekitavad segadust eelkõige suurte remontide alad. Näiteks Järvevana tee, kus hoiatavate postide vahel tuleb seigelda kõiksuguse teekattemärgistuse keskel. Küll on asfaldi peal veel vanad eksitavad valged jooned, vahepeal lisandub nende sekka ka ajutisi kollaseid, kuid sageli on need juba maha kulunud. Viimastel kuudel on seal juhtunud mitmeid avariisid. Sama segane seis on Peterburi tee remonditavatel lõikudel.
„Sõiduradade puudumine praegusel pimedal ajal, kurvide peal – see on lausa kuritegu,” on kogenud liiklusasjatundja Johannes Pirita oma hinnangus resoluutne. Tema sõnul võiks praegust seisu vaadates linna peale kohe väga kuri olla. Ta toob näiteks mitmeid kohti, kus on ise viimasel ajal liiklussegadust kogenud, näiteks vasakpööre Majaka tänavalt Peterburi teele, kus sõiduradasid võib ainult oma peas ette kujutada. „Kogemus päästab paljusid, aga tegelikult ei saa sellisest korraldusest ju midagi aru,” märkis ta. Ristmikke, kus pöördeid tuleb teha kõhutunde järgi, on palju. Näiteks võib tuua veel Hipodroomi ristmiku või Sõpruse tee ja Linnu tee risti.
Eelarve tõmmati koomale
See, et teekattemärgistus on pealinna tänavatelt kadunud, pole viimase aja tegemata töö. Alguse sai see juba kahe aasta eest, kui linna eelarves teekattemärgistuseks eraldatud raha vähenes enam kui kaks korda. Raha ei ole vahepeal eelarves juurde tekkinud ega teki ka tuleval aastal. See tähendab, et peamiselt on teid hakatud teisiti märgistama. Mitte plastiga, mis kestab mitu aastat, vaid valge värviga. See kulub asjatundjate sõnul tiheda liiklusega tänavatel kolme kuni nelja kuuga. Raha teede märgistamiseks on linnaeelarves samas potis fooride hooldamisega. Kuidas raha jagatakse, sõltub linna transpordiametist. Eesti Päevalehe küsimustele ei õnnestunud transpordiametist eilse päeva jooksul vastuseid saada, kuid tõenäoliselt ei jagu raha ulatuslikuks plastmärgistuseks ka tuleval aastal.
Tuleb oodata kevadet
Linnal on tänavatele joonte tõmbamiseks sõlmitud leping firmaga AS-iga Signaal. Kuidas on firma juhi Ats Tamme hinnangul märgistuse seis viimaste aastatega muutunud? „On muutunud silmaga nähtavalt. Õigemini, see pole nähtav,” sõnas ta. „Ilmselgelt ei piisa kahe viimase aasta ja 2012. aasta eelarvete vahenditest Tallinna liikluskorralduse heal tasemel hoidmiseks.”
Ühtlasi ennustas Tamm, et kevadel on poolelt tänavavõrgult kadunud ka viimane plastmärgistus, mis paigaldati kaks kuni kolm aastat tagasi. Tallinna tänavatel valge värviga teede märgistamine on tema sõnul aga äärmiselt ebamõistlik, sest see ei pea koormusele vastu.
Tänavate joonimine algab taas kevadel, kuiva ilmaga, kui ööpäeva keskmine temperatuur on soovitavalt üle kümne kraadi. Eelduseks on seegi, et talveliiv ja kruus on ära koristatud ja suuremad augud lapitud. Varem ei saa midagi ette võtta ka näiteks ohtliku Järvevana tee lõiguga. „Värv lihtsalt ei kesta sellise liiklustiheduse juures, sügisniiskele teekattele uut märgistust kanda ei ole võimalik,” nentis Tamm.
Politsei soovitus Tallinnas liiklejatele: sõitke aeglasemalt
Sirje Pai
Põhja prefektuuri liiklusteenistuse vanem
Liikluskorraldus Tallinna linnas, seda ka ümberehituste puhul, on kohaliku omavalitsuse vastutusala, politsei aga on selle juures nõuandvas rollis. Linna ja politsei suhtlus ehitusprojekti liikluskorralduse teemal algab projekteerimise faasis ning koos arutatakse hilisemaid probleeme. Nii on ka Järvevana tee ümberehitusega seotud liikluskorralduse teema Tallinna transpordiametis korduvalt üles kerkinud.
Kulumise kõrval raskendab nende objektide puhul täna nii ajutiste joonte kui ka muu teemärgistuse nähtavust pori ja pimedus ning see võib põhjustada ohuolukordi. Halvasti on näha ka sõiduradasid eraldavate takistuste servad. Liiklejatel soovitab politsei kindlasti kinni pidada teetööde alas kehtestatud kiiruspiirangust ja vajaduse korral seal ka aeglasemalt sõita. Ilmselt vanast harjumusest kiputakse Järvevana teel kiirust lisama, kuid tee seisukord seda tegelikult ei luba ning liigsuurel kiirusel võivad lisaks kaasliiklejatele ohtu sattuda ka ehitustöölised.