Transpordiamet tegi ministeeriumile ettepaneku muuta ühistranspordiseadust selliselt, et taksokomisjoni eksamineerijate ette tuleks astuda mitte üksnes füüsilisest isikust ettevõtjatel, vaid ka lepingulistel taksojuhtidel.

“Probleeme on nendega, kes lähevad töölepingu alusel tööle, sest nemad komisjoni ei läbi,” ütles transpordiameti linnatranspordi osakonna juhataja Tiia-Liis Jürgenson. “Me ikka kontrollime põhjalikult taustandmeid, et maksuametile poleks võlgu või kriminaalkorras karistatud, ja tänavate tundmist.”

Praegu valvatakse pealinna umbes 3000 taksojuhi järele taksodele väljastatud sõidukikaartide, mitte teenindajakaartide järgi, mistõttu lepingu alusel firmades töötavad taksojuhid omavalitsuse kontrollisõela ei läbi.

Palgaliste taksojuhtide seast on kontrollid üheksa kuu jooksul avastanud kaheksa juhtimisõiguseta sohvrit ja värskelt kinnipidamiskohast vabanenuid. Ühistranspordiseaduse järgi ei tohi taksojuhtidel olla kehtivat kriminaalkaristust. “Firmad on meile kontrollimiseks esitanud valeandmeid taksojuhi kohta,” ütles Jürgenson. “Pahatihti on mulje, et firmad on nõus tegema mida iganes, et saada kasu vahendeid valimata.”

“Oleme avastanud sügavas narkouimas, alkoholijoobes end välja magavaid taksojuhte rooli tagant keset sõiduteed,” ütles Jürgenson.

Üks piraattaksojuht näitas kontrollidele arstitõendit puusaliigese vahetuse kohta ning puudega isiku parkimiskaarti, mida oli kasutanud lennujaamas, vanalinnas ja sadamas nn invakohtadel parkimiseks. Varem mitmel korral kinni püütud ja karistada saanud taksojuht jättis viimasel kinnipidamisel sel kevadel takso maha ja põgenes üle põllu. Üks Linnatakso logo all sõitnud piraatidest on vahele jäänud ja loata teenusepakkumise eest karistada saanud koguni kaheksal korral. Möödunud nädalal jõudis linnakohtu ette järjekordne kaebus kordistajat kasutanud piraattakso kohta.

Riigikohtuni on oma õigusi kaitstes jõudnud mees, kes ei tohtinud Soome turistilt väärisehete äravõtmise tõttu kinnipidamisasutuses olnuna taksojuhina töötada. Kolmel korral vormistas komisjon talle 12 000-kroonise trahvi taksotunnuste kasutamise eest.

Juhid tervitavad kontrolle

Seepeale asendas taksojuht plafooni, hinnakirjad ja ruudustikukujulise logo taksotunnuste imitatsiooniga. Nii seisis hinnakirjas: autopesu 35 krooni, keemiline puhastus 300 krooni ja tolmuimeja kaheksa krooni. Järjekordse 12 000-kroonise trahvi järel asendas taksojuht tunnused, märkides hindadeks autorenditeenused.

Kuna piraattaksojuht leidis, et tema õigusi on linn rikkunud, siis kaebas ta kõigi karistuste peale kohtusse, riigikohus avaldab otsuse novembri keskel. Üks kaebustest ootab menetlusjärge Harju maakohtus, taksojuht ise viibib röövis süüdistatuna kuuendat kuud vahi all.

1982. aastast taksojuhina töötanud Margus Merisaar on taksokontrollidega kokku sattunud korduvalt ja leiab, et tõhus kontroll aitab taksoteenuse kvaliteedi parandamisele üksnes kaasa. “Ega siis piraate ei olegi nii palju, probleem seisneb selles, et osa autosid on taksona töötamiseks väga rääbakad ja kasimata-pesemata. Mõni autodest maksab 400 000 krooni, teine ainult 20 000,” ütleb Merisaar.

Esimest aastat väikse lapse kõrvalt Reval Takso logo all taksorooli keerav Eve Tamre pole kontrolle seni trehvanud, sest öösiti ei tööta. “Kontroll on ülivajalik, aga nad peaks seda tugevdama! Ühe taksoga sõitsin vastassuunavööndis, järelikult oli juht üliväsinud,” nendib ta.

Kontrolli mõju on taksojuhi sõnul aga iga päev tuntav, sest kliendid nõuavad enda kohtlemist kuningatena, seda ise alati olemata. “Võiks aru saada, et taksojuhil on sama ebameeldiv, kui neljakesi kustutatakse suitsud ja tullakse taksosse või kui saadab tugev alkoholihais,” sõnab Tamre.

Inimeste probleemid taksosõidul

•• Kui taksomeeter on sisse lülitatud enne, kui klient taksosse istub? Kahe taksojuhi suhtes kaebuste alusel on algatatud menetlus. Taksofirma esindaja ja taksojuht väitsid taksokomisjonile, et klient ei tulnud kohe tellitud taksosse ja taksol pole otstarbekas niisama seista. Pagasiveo ja sõitjateveo üldeeskirjade järgi tohib taksojuht taksomeetri sisse lülitatud sõitu alustades.

•• Kui taksomeeter tiksub ebatavaliselt kiiresti? Pärast sõidu lõppu tasub võtta trükitud kviitung ja kontrollida, kas sõiduki number vastab kviitungil olevale numbrile. Kahtlaselt suure taksoarve korral tuleks pöörduda transpordiameti linnatranspordi osakonda.

•• Kui häirib taksojuhtide ja dispetšeri vaheline jutt ja nääklemine? Kliendil on õigus nõuda raadiosaatja väljalülitamist.

•• Kui Ida-Virumaalt nädalavahetuseks Tallinna tööle tulnud taksojuht ei osanud keelt ega tundnud tänavaid ning leppis väiksema tasuga? Ida-Virumaa taksod ei või Tallinnas teenust pakkuda. Tuleb küsida prinditud kviitung ja teha avaldus transpordiametile. Kui taksojuht trükitud kviitungit ei anna, on kliendil õigus sõidu eest mitte tasuda.

•• Kui takso haiseb suitsu järele? Taksojuht ei tohi ise taksos suitsetada ega lubada seda teha ka klientidel. Tegemist on ühissõidukiga, näiteks trammis ja bussis ju ei suitsetata. Suitsetamise kohta võib avalduse teha taksokomisjonile.

•• Kui taksopeatustes on sildid “Lubatud ainult...” ja taksofirma nimetus. Kas taksopeatused asuvad eramaal? Tegemist on eelkõige sadama ja lennujaama piirkonnaga, kus eramaa omanik otsustab, kellega lepingu sõlmib.

Rikkumised

Kontrollide töö

•• Tänavu kümne kuuga kontrolliti 915 taksot

Avastati 416 rikkumist:

•• 87 piraattaksot

•• 35 taksomeetri näitu mõjutavat lisaseadet

•• 1 narkojoobes taksojuht

•• 8 juhtimisõiguseta taksojuhti

•• 80 taksos suitsetamist

•• 51 avariilist sõidukit

•• 9 kuuga määrati trahve kogusummas 1 486 760 krooni

Allikas: transpordiamet