“Juba eelmisel nädalal alustasin kauba valimist ja idee välja mõtlemist. Pireti-nimeline neiu (Tartu kaubamaja väljapanekuspetsialist – toim), kellega ma koostööd tegin, ütles, et tema ei taha minult kirjalikku kontseptsiooni saada,” kirjeldas Fideelia ise tööde algust. “Ta arvas, et poliitiline geiteema probleeme ei tekita,” selgitas kunstnik arusaamist, et talle on antud täiesti vabad käed.

Tartu Kaubamaja turundusjuht Inara Laan ütles aga Päevaleht Online’ile, et Fideeliale sai väga täpselt ja üksikasjalikult lahti seletatud Kaubamaja veebruarikuu kampaania, mille motiividena on kasutusel head sõnumid ja armastuse sümbol süda.

„Temalt sai palutud, et kujunduses kasutataks rõõmsaid toone, sõbralikke sõnumeid ja jätkataks sarnast joont Kaubamaja enda kampaaniale. Esialgu lubas Fideelia, et eks ta siis kujundab samuti sotsiaalse ja hea sõnumiga vaateakna,” selgitas Laan, miks kunstnikult kontseptsiooni ei nõutud.

„Kuna kõik sai suusõnaliselt mitmeid kordi läbi arutatud ja kokku lepitud, siis ei pidanud me oluliseks enam kirjalikku kavandit nõudma hakata. See aga, milline tulemus lõpuks oli, erines sellest, mida Fideelia alguses lubas.”

Pumppüssist sihitud Gräzin ja Riisalu

“Mul soovitas ta (Kaubamaja väljapanekuspetsialist – toim) teha värvilise kujunduse, kus oleks kajastatud ka sõbrapäev. Mõlemad tingimused ma täitsin. Kuna geiabielud ja lapsendamine on hetkel uudistes kuum, tahtsin oma arvamust väljendada. Aken on mu seisukohavõtt. Toetan geiabielusid ja geipaaride lapsendamist,” selgitas Fideelia oma seisukohti vaateakna sündimisel.

„Mulle ei öeldud, et peaksin mingeid teemasid vältima. Mul polnud mõtet ka täpselt samasugust või väga sarnast ideed edasi anda nagu Kaubamaja seda juba tegi, seega otsustasin näidata tõsisemat probleemi ühiskonnas, mitte lihtsalt seda, et meil on tulemas sõbrapäev. Kasutasin ka südant ja muid sõbrapäevasümboleid.”

Tüli tekitanud vaateaknal oli kunstnik paigutanud tekstid, kus laps jutustab isale unenäos nähtud kahest emmest. Lisaks on kujutatud mannekeeni tulistamas pumppüssist teletupse, kes kannavad poliitikute Igor Gräzini ja Aivar Riisalu nägusid. “Need mehed leiavad, et geiteema on pseudoprobleem, et tegeleda tuleks ühiskonna tootvate harudega: selge sigimispropaganda! Miks sigimispropagandat tohib, aga geiteemat ei tohi tõstatada? Kaubamaja, toetades paljulapselisi peresid, teeb sigivuspoliitikat,” avaldas Fideelia. “Kõik arvavad, et nii lahe, kui on palju lapsi, aga kui homopaar soovib last, siis tõuseb kisa taevani.”

„Selgitasin talle (väljapanekuspetsialistile – toim), et kavatsen tegelda geipaaride lapsendamisprobleemiga ja et tahan teletupsudele poliitikute näod ette seada. Tol hetkel ta muigas, nüüd aga väidab et pole sellest kuulnudki. Imestan siiralt, et see tal kõrvust mööda läks,” väidab kunstnik, et teemat sai siiski Kaubamaja esindajaga ka arutatud.

Kaubamaja turundusjuhi arvates võivad kujutatud konkreetsed isikud ennast väljapanekuga aga solvatuna tunda ning lisaks propageerivat kujundus vägivalda laste hulgas. “Kaubamaja ei pea õigeks võtta sõna poliitilistel teemadel, mis on väga mitmeti mõistetavad ja samuti ei toeta me kuidagi vägivalla propageerimist ning inimeste solvamist, mida Fideelia poolt kujundatud aken meie arvates teeb. Kaubamaja vaateaken pole poliitiliste ja sotsiaalsete manifestide edastamise koht,” oli Laan kindel.

Inimesed väljapanekust osa ei saa

„Mina arvan, et Kaubamaja võttis endale ülesande, mida ta ei suuda kanda,” arvas Fideelia ise ning ütles, et väljapanekut muuta ta ei kavatse, kuna tegu on tema seisukohaga. „Neile oli teada, et kavatsen edastada sotsiaalset sõnumit. Miks nad midagi ei teinud?”

Täna võeti kära tekitanud väljapanek vaatajate ette jõudmata maha ning asendatakse Kaubamaja väljapanekuspetsialistide kujundusega.