Möödunud aasta oktoobriga võrreldes on piletitulu kasvanud 2,2 miljoni krooni võrra ja abilinnapa Vadim Belobrovtsev kiidab, et selle taga on munitsipaalpolitsei uus edukas jänesepüügistrateegia. Tegelikult on kasvanud piletitulu taga hoopis selle aasta alguse hinnatõus, mis eriti rängalt puudutas Tallinna sissekirjutuseta tudengeid, kes jäid ilma sõidusoodustustest.

Raepress saatis mõne päeva eest välja pressiteate, mille pealkirjas hõiskab Belobrovtsev uhkelt „Uus bussijäneste püüdmise süsteem on kasvatanud piletitulu.“ Uus süsteem, mida abilinnapea kiidab, seisneb selles, et munitsipaalpolitsei piletikontrollid sõidavad bussis kaasa ja, kui märkavad piletita sõitjat, siis astuvad talle ligi. Ja seda mitte selleks, et kohe trahvi teha, vaid selleks, et veenda jänest siiski piletit ostma.

Abilinnapea Belobrovtsev on uue ja inimliku süsteemiga rahul. „Praegu tundub, et selline uudne mehhanism on end õigustanud, esimesed kalkulatsioonid näitavad, et piletitulu on märgatavalt tõusnud. Võrreldes eelmise aasta oktoobriga on selle aasta oktoobrikuu piletitulu tõusnud 2,2 miljonit krooni.

See on mõistagi väga suur summa – eriti kuna pressiteade annab vaikimisi mõista, et kogu see tulu on tulnud uuest piletikontrollist.
Paraku aga selgus munitsipaalpolitsei ja transpordiameti spetsialistidega rääkides, et abilinnapea on end ehtinud väga võõraste sulgedega: piletitulu on kasvanud küll, kuid seda pigem kevadise hinnatõusu arvel.

Lisaks ei saa praegu veel üldse uue piletikontrollitehnika rahalist edukust hinnata, kuna seda on viimaste kuude jooksul alles katsetatud. „Kindlasti tuleb munitsipaalpolitsei poolt teostatav uus kontrollimehhanism piletimüügile vaid kasuks, kuid täpsematest tulemustest saaks rääkida alles mõne aja pärast, kuna siiani on uut piletikontrollimise taktikat kasutatud vaid lühiajaliselt, selleks et reisijate käitumisharjumusi muuta, peab sama taktikat kasutama pikemat aega,“ ütles Tallinna transpordiameti peaökonomist Eva Kärblane Päevaleht Online’ile.
Sellegipoolest on tõsi, et kui mullu oktoobris oli piletitulu 21 miljonit krooni, siis selle aasta oktoobris kogunes piletitulu veidi üle 23 miljoni krooni ehk tõepoolest üle kahe miljoni krooni enam.

Kas linnakodanikud on tõepoolest muutunud niisama vastutustundlikumaks ja ostavad rohkem pileteid? Seda oleks ilus jõuluajal uskuda, aga tõenäolisem on variant, et lisasissetuleku taga on selle aasta alguses kehtestatud hinnatõus.

Nimelt tõstis Tallinna linnavalitsus selle aasta alguses ühissõidukite piletihindu ning kaotas Tallinna kõrgkoolides õppivate, aga väljaspool Tallinna elavate tudengite sõidusoodustused. Tallinna kõrgkoolides õpib ligi 20 000 üliõpilast, kel puudub pealinnas sissekirjutus ja kelle jaoks tõusis piletihind radikaalselt – paberist kuukaardi pealt lausa kuni 60 protsenti.

Hinnatõusu rolli piletitulu kasvus möönis ka transpordiamet. „Oma osa mängis siinkohal ka piletihindade tõus 2010. aasta alguses,“ nentis Eva Kärblane.