Tuleva aasta sügisest peavad kõik Inglismaa lasteaedade kasvatajad ja lapsehoidjad hakkama jälgima laste arengut kuni nende viieaastaseks saamiseni. 54-leheküljeline raamistik ja 114-leheküljeline õppekava kirjutab ette 69 varase õppe ees-märki, mille lapsed peaksid saavutama enne kooli minekut.

Beebide puhul peavad hoidjad jälgima, kas laps laliseb ja mängib oma varvastega. Koolieelikud peavad oskama loendada kümneni ja suutma laulda peast lihtsamaid laulukesi. Oskused varieeruvad lihtsamate sõnade kirjutamisest kuni õigel ja valel vahet tegemiseni, samuti peaksid lapsed mõistma, et inimestel on erinevad vajadused, nägemused, kultuur ja usk.

Konservatiivide meelest annab väikelastele mõeldud õppekava tunnistust valitsuse üha kasvavast tarbetust sekkumisest, kirjutab The Times. Nad leiavad, et lastele seatud standardid on naeruväärsed. “Selline detailne inspekteerimine on nii väikeste laste puhul kohatu,” taunib varivalitsuse lasteminister Anne McIntosh valitsuse õppekava. “Ma ei usu, et see on vajalik või hakkab toimima. Iga laps on erinev ja areneb omas tempos.”

Lapsevanemad kardavad, et lastehoolduse tase langeb, kui hoidjad peavad hakkama võitlema selle eest, et püstitatud eesmärgid saavutataks õigeaegselt. “On äärmiselt kurb, et laste stressi vähendamise asemel oleme asunud seda suurendama,” ütleb Guardianis Margaret Morrissey lastevanemate ja õpetajate assotsiatsioonist.

Raamistik on kasvatajatele

Raamistiku eesmärk on veenduda varase hariduse ja hoolitsuse kõrgetes standardites, mis tagaks vanematele, et nende lapse arengut toetatakse, olenemata sellest, millist lapsehoiuteenust või eelkooliõpet nad kasutavad.

Lasteminister Beverley Hughes ei jaga paljude arvamust, et 513 praktilist oskust ja hoiakut sisaldav juhend oleks liialt detailne. Tema sõnul on raamistik mõeldud laste kasvatajaile, kes peavad teiste inimeste lapsi hoides tegutsema läbimõeldult. Nad peavad oskama õigesti reageerida, et aidata lastel uusi teadmisi omandada. “Me teame, et väikeste laste oskuslik juhendamine tagab paremad tulemused nii kooliteel kui ka tulevikus,” ütleb Hughes.

Eesti haridus- ja teadusministeeriumi alus- ja põhihariduse talituse peaeksperdi Heda Kala sõnul astub ka Lääne-Euroopa rajale, mida meie lapsed käivad juba pikka aega. Eestis toimub lasteaiategevus alushariduse õppekava järgi, mis on kavandatud kuni 7-aastastele.

Kala sõnul pole õppekavad ülepakutud ja pedagoogid on meil ajast aega korraldanud ka sõimeealistele eakohaseid tegevusi. Need lähtuvad lapse tundlikkuse perioodidest, mil uusi asju omandatakse paremini.

Konservatiivsel Inglismaal on lasteaed aga olnud pikka aega lastehoiuasutus, kuhu töötavad vanemad saavad oma lapsed jätta. Hea tava kohaselt olid emad, kelle majanduslik olukord seda vähegi võimaldas, lastega kodus.

Nüüd, kui naised võitlevad üha jõulisemalt õiguse eest naasta laste kõrvalt tööle, on kerkinud küsimus, kas nende lapsed saavad lasteaias eakohaseks arenguks piisavalt professionaalset tuge. Ka Soome ja Rootsi on astunud samme selles suunas, et lastele antaks sihipärast koolitust juba võimalikult vara.

Valik eakohaseid oskusi

•• Kuni kolmeaastane inglane peab oskama muusika järgi liikuda või muusika rütmiga kaasa minna, mõistma arve üks ja kaks, saama aru saama mõistetest “rohkem” ja “palju”; suutma asju käes hoida, oskama kasutada haamrit, lehitseda raamatut ja hoida pliiatsit.

•• Kolmeaastane eestlane peab liikuma vabalt, oskama kasutada mitmesuguseid (töö)vahendeid (liivakühvlit, pliiatsit, kriiti jm); tegutsema ka omaette; saama aru tunnetest, jälgima jutustust või laulumängu kuni kümme minutit.

•• Kuni viieaastane inglane peab ütlema lihtsamaid lauseid ja esitama lihtsamaid küsimusi; sõb-rustama teiste lastega; joonistama ringe ja tõmbama jooni; kirjutama oma nime, mõistma, mis on õige ja mis vale; tegema lihtsamaid asju arvuti taga; suutma oma käitumist kontrollida.

•• Kuni viieaastane eestlane peab oskama lõigata, voolida ja voltida lihtsaid kujundeid; mõistma selgemaid põhjuse-tagajärje seoseid; oskama kasutada ruumi- ja ajamõisteid; teadma peast liisusalme ja luuletusi; tundma ja kirjutama mõningaid tähti; suhtlema eakaaslastega; laulma ja tantsima muusika saatel.

Allikad: Guardian ja Eesti alushariduse raamõppekava