PEETER VIHMA: Mets müüki – hea mõte?

Ta ütles, et on 50 aastat rääkinud metsade ja looduskeskkonna kaitseks sama juttu, kuid ilmselt tulutult. Seal, kus keskkonnateemade ümber on palju raha lõhna, valitseb ka anarhia.
Samal ajal tundub, et rohelise mõtlemisega oleks Eestis justkui kõik korras. Keskkonnainvesteeringute keskuse 2007. aastal korraldatud uuringu kohaselt arvas 96% vastanuid, et loodusel on väärtus iseenesest, sama paljud leidsid, et keskkond on inimese heaolu alus, ja 95% kinnitas, et igaühel on õigus elada puhtas keskkonnas.
Miks tulevad riigijuhid ikkagi lagedale mõttega, nagu oleks mõistlik majanduslanguse lappimiseks metsa müüa? Mispärast kiratseb Eestis keskkonnateadlik uuendusmeelsus?
Pakun välja kolm põhjust. Esimene põhjus on selge majanduslik valearvestus: lootus kiirele kasumile loodusressursside abil. Metsa müük riigieelarve täitmiseks kuulub siia kategooriasse. Selline lühike perspektiiv on totter ja kahjulik. Summad, mis tuleb maksta keskkonnakahju likvideerimiseks, on suuremad kui need, mis kulutatakse looduse hoidmiseks, ja kasu saavad ilmselt erainvestorid, kahju aga maksab kinni riik ehk meie kõik. Me võime mõõta looduskeskkonda rahas, nagu tehti Jägala joa puhul, kuid rikutud keskkonnaga paikades ei saa looduses puhata ka raha eest. Eesti ei pea kordama majanduslikult arenenud lääneriikide vigu.
Needsamad loodusvaesed lääneriigid propageerivad rohelisi investeeringuid, mis tasuvad ennast ära palju jätkusuutlikumalt kui pelk kaevandus või metsaraie. Rohelised investeeringud, nagu hajutatud soojus- ja elektritootmise arendamine, säästlikud küttesüsteemid ja hooned, ühissõidukid ja valgustus leiavad toetust ning on pikemas perspektiivis tasuvamad. Metsa saab lõigata ainult üks kord, ent keskkonnateadlikku ja säästvat tehnoloogiat võib eksportida pidevalt.
Sellega jõuan teise põhjuseni, miks roheline innovatsioon ei ole Eestis populaarne. Võti peitub Eesti Arengufondi majanduseksperdi Siim Sikkuti tähelepanekus (ÄP 22.04.), et Eesti ettevõtted kasutavad Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse tehnoloogiainvesteeringute toetusi mitte uute lahenduste kasutuselevõtuks, vaid vanade toodete ja teenuste pakkumiseks suurema võimsusega. Ehk põhjus on laiem: vaatamata Skype’i ja e-riigi abiga saavutatud kuvandile pole Eesti kuigi innovaatiline riik.
Macho pole roheline
Kolmas põhjus, miks roheline mõtlemine laiemalt ei ole ärimeeste ja riigijuhtide seas populaarne, on „rohelisuse” kuvand, mille järgi see pole tõsiselt võetav bisnis.
Omakasupüüdmatult tegutsevad ju ainult „puukallistajad”, mitte edumeelsed partnerid. Eesti mehelikkuse näitamine on endiselt suurelt jaolt võimalik üsna traditsiooniliste märkide, nagu suure auto ja agressiivsuse kaudu. Kuid selline mõtteviis ainult kinnistab Eesti perifeersust maailmas. Arnold Schwarzeneggeri tugevuses (nii füüsilises kui ka poliitilises) ei kahtle ilmselt keegi. Kuid paljud võib-olla ei tea, et ta on ainus Ameerika kuberner, kelle osariigis on kehtestatud kasvuhoonegaaside emissiooni piirmäär ja plaan nende vähendamiseks. „Terminaatori” kahest Hummerist on üks ümber ehitatud sõitmaks vesinikuga ja teine biokütusega. Millal saavad Eesti mehed nii tugevaks, et vastu hakata üldisele hoolimatusele keskkonna suhtes?
Pealtnäha rohelised ideed ei pruugi aga automaatselt olla vajalikud või eesmärgipärased. Kõik, mis rohetab, ei ole muru. Hiidlased kogusid õigusega allkirju muidu igati „ökode” elektrituulikute vastu, mis oleksid nende elukeskkonna talumatuks muutnud. Looduse ja elukeskkonna säästmine nõuab põhjalikumat kaalumist, arvutamist ja meelekindlamat tegutsemist kui kõlavaid hüüdlauseid või kampaaniaid.