Esialgu panid Madis ja Kadi rattad ise tagasi. Ohu suurusest sai Kadi teadlikuks tiheda liiklusega teed ületades. “Ratas veeres vankri alt kaugele ära, olin koos lapsega üksi keset teed ja autosid ega osanud midagi teha,” ütles ta.

Remont ei aidanud

Esmakordselt viis Madis vankri poodi septembris, seal rattad parandati. Kui need aga ikka alt tulid, remonditi vankrit uuesti oktoobri algul.

“Pärast remonti ei muutunud miski,” tõdes Madis. Kolmandat korda vankrit poodi parandusse viies küsis Madis tarbijakaitse liidu juhatuse esimehe Enn-Toivo Annuki soovitusel uut vankrit või raha tagasi. “Kauplus on selleks kohustatud, kui asi on kaks korda ühe vea pärast remondis käinud,” põhjendas ta.

Vastuseks saatis kauplus vankri Nora Kasemaa ekspertiisi-büroosse, ekspertiis maksis kauplusele 500 krooni. 11. novembril vastas büroo, et vankri vead on tekkinud kasutamisest. Akti põhjal keeldus kauplus vankrivahetusest ja Melzarid tegid tarbijakaitseametile avalduse. Amet tellis uue, 11 000-kroonise ekspertiisi Tallinna tehnikaülikooli katsekojalt.

22 korda kallim test

“Tavaliselt me nii ei tee, aga küsimus oli sellist tüüpi vankri võimalikus ohtlikkuses,” põhjendas turujärelevalveosakonna peainspektor Aili Jürgenson.

Katsekoda valiti välja põhjusel, et see on ainus ekspertiisikoht Eestis, kus tehakse metallide analüüsi. “Väga hea, et sai tehtud, sest tulemuseks oli, et remonti oli teostatud valede metallidega,” ütles Jürgenson.

12. jaanuaril koostatud kokkuvõttes näitasid eksperdid fotodel ära rataste eri suuruste ja kujudega klambrid, mistõttu rattad võisid kärust eralduda. Samuti võisid väljapoole asunud klambrite otsad kokkupuutel seina, aia või teeäärega kergelt nihkuda, mis samuti võis rattad eraldada.

Aktiga tutvunud kauplus maksis kinni ekspertiisi ja tagastas vankriraha. Kuigi Melzarid ostsid vankri 165-kroonise soodustusega, nõustus kauplus hüvitama 3300-kroonise täishinna ja ostma tagasi kliendikaardi.

“See läks meile väga kalliks maksma, aga saime targemaks,” tõdes OÜ Kräss Juku Mänguasjakeskuse juht Marko Mägi. Ta nõustus kahju hüvitama, sest ekspertiisis välja toodud tootmisvead tekkisid kaupluse süül ehk remontide käigus.

Omanik käitus korrektselt

Aili Jürgenson kinnitas, et omanik käitus väga korrektselt, käies pärast ekspertiisi vankrite kvaliteeti Poolas kontrollimas ja tellides tehnikaülikoolilt uue vankri ekspertiisi. “Viga ei leitud, aga nüüdsest tellib ta vankreid, mille klambrid on sissepoole,” ütles Jürgenson.

Edasised ekspertiisid lubas Mägi tellida tehnikaülikoolist. “Hinnast tähtsam on mulle ekspertiisi põhjalikkus,” ütles ta. “Tahame ostjaile parimat ning kui peaks ilmnema, et vanker on vigane, tellime edaspidi mõnd teist marki.” Mägi sõnul on kaks aastat Eestis müüdud Aro Maxi vankritega seni kõige vähem probleeme olnud.

Ülle Kasemaa põhjendas, et ekspertiis on subjektiivne hinnang oma ala eksperdilt. “Kui teine ekspert annab vastandarvamuse, tuleb probleemide lahendamiseks pöörduda kohtusse, kes tellib kolmanda ekspertiisi,” selgitas ta. Airi Ilisson