Samasugune vandenõuteooria levib kõikides sotsiaalmeediakanalites ja USA vandenõuteoreetilise QAnoni liikumise lõimedes. Enne seda, kui selle väite avaldas Uute Uudiste portaal, levitasid seda ka EKRE toetajad enda sotsiaalmeediakanalis EKRE Sõprade Klubi ja ajalehtede kommentaariumites.

Washington Times kirjutab, justkui oleks näotuvastussüsteem leidnud Kapitooliumi ründajate seast kaks Philadelphia Antifa liiget. Ühel neist olla väidetavasti "stalinistlik" tätoveering.

Selle kirjelduse põhjal on võimalik kindlaks teha, et vandenõuteooria allikaks on järgmine internetis levima pandud kuvatõmmis:

Sellest jääb mulje, et Kapitooliumisse tunginud tegelaste fotod võib tõepoolest leida Philadelphias Antifa liikumise tegemisi kajastava blogi veebileheküljelt phillyantifa.org.

Kas foto leidmine Antifa veebilehelt tõendab kellegi Antifasse kuulumist? Ehk kas näiteks Vladimir Putini foto leidmine Delfi veebilehelt teeks temast Delfi toimetuse liikme? Mõistagi mitte.

Nii selgubki, et pildil olevatest isikutest kirjutati Antifa blogis seetõttu, et... nad on Antifa aktivistide arvates seotud natsiliikumisega:

Seega ei esitleta neid inimesi Antifa blogis mitte seetõttu, et Antifal oleks nende tegelaste vastu sümpaatia, vaid olukord on vastupidine: blogis näidatakse neid isikuid seepärast, et Antifa aktivistid tunnevad nende vastu selget antipaatiat.

See ka tõendab, et tegemist ei ole Antifa liikmetega. Samuti ei pea paika väide, et ühele neist isikutest on käe peale tätoveeritud sirp ja vasar.

Sarnasel moel on levima läinud väide (millele samuti Washington Times kaude viitab), et kurikuulus "viiking", keda võib näha mitmel Kapitooliumis toimunut kajastaval fotol, on osalenud Black Lives Matteri ja Antifa meeleavaldustel, mistõttu justkui kuulub temagi antifašistlikku liikumisse. Seegi ei pea paika. Tegemist on QAnoni liikumise üsnagi tuntud suunamudijaga.

Pole ime, et valeinfo on jõudnud Eestisse, sest Washington Timesi artikkel on kogunud internetis miljoneid vaatamisi. Selles esitatud valeväiteid jagas ka USA kongressi vabariiklasest liige Matt Gaetz, kes kordas neid väärarusaamu kongressi istungil.

Samadele väärväidetele on põhjalikumalt tähelepanu juhtinud ja neid ümber lükanud näiteks Buzzfeed News ja Politifact.com. Factcheck.org lükkas juba 3. jaanuaril ümber internetis ringelnud pildi, mida senimaani laialt levitatakse "tõendina" Antifa kavatsusest sekkuda meelerahutustesse. Seega oli selliste vandenõuteooriate tekkimine etteaimatav.

Täiendus 7.1.2021 kell 17.58:

Washington Timesi artiklis mainitud näotuvastusettevõte XRVision kinnitas Buzzfeedile, et kõnealune lugu on väljamõeldis ning ettevõte on palunud artiklit muuta ja nõudnud toimetuselt, et see avalikult vabandust paluks. Avalduses kirjutab ettevõtte advokaat, et tõesti kasutati näotuvastusprogrammi, tuvastamaks pildil olevaid isikuid. Ettevõte tuvastas, et tegemist on teada-tuntud neonatsidest organisaatoritega, mitte Antifa liikmetega.